- Podstawową rolą SPPN jest ograniczenie długotrwałego postoju kierowców sklasyfikowanych jako przyjezdni przez wprowadzenie odpłatności za postój i skłonienie do wyboru komunikacji zbiorowej jako środka codziennego transportu. Ponieważ budynki mieszkalne na pl. Hallera i w jego okolicach były budowane w latach 50. i 60., nie zostały wyposażone w podziemne garaże. Podobnie sytuacja wygląda na Górnym i Dolnym Mokotowie, gdzie budowniczy również nie zakładali, że w Warszawie przybędzie aż tyle samochodów. Dlatego w obu lokalizacjach liczba miejsc postojowych jest mocno ograniczona - przekazali przedstawiciele ZDM.
Większa Strefa Płatnego Parkowania w Warszawie od 2 stycznia
Jak wynikało z analiz zajętości miejsc postojowych, udział aut osób niemieszkających w okolicy w ciągu dnia rośnie i utrzymuje się do późnych godzin popołudniowych. Ci, którzy wracają do domów i próbują zaparkować pod własnym domem, mają na to ograniczone szanse. Strefa ma pomóc uregulować tę sytuację.
Zmiany weszły w życie 2 stycznia. SPPN wprowadzono w rejonie pl. Hallera - "obszar ograniczony od północy linią ul. S. Starzyńskiego, a z pozostałych stron sąsiadujący z dotychczasową granicą strefy". - Do dotychczasowych 25 km dróg doszło ponad 9 km ulic leżących na powierzchni niespełna 1 km2, a do 3,6 tys. ogólnodostępnych miejsc postojowych dodanych zostało 1,4 tys. następnych. Oznaczało to postawienie na nowym obszarze 33 parkomatów - zaznaczono.
Aby strefa mogła zostać wprowadzona, na 11 odcinkach przy siedmiu ulicach wprowadzono zmiany w organizacji ruchu.
Jeśli chodzi o obszar na Mokotowie, ten został poszerzony o "kolejne obszary na północy dzielnicy, na których jest ok. 30 km ulic i kolejne 3,8 tys. miejsc postojowych". - W sumie więc na Mokotowie SPPN obejmuje 85 ulic o łącznej długości 40 km, z ok. 5,3 tys. ogólnodostępnymi miejscami postojowymi. Na nowym obszarze strefy na Mokotowie stanęło 117 parkomatów - dowiadujemy się.
Czytaj również: Rekordowo mało tragedii na warszawskich drogach w 2022 roku. To najniższy wynik w historii pomiarów
Abonament mieszkańca w Warszawie
Jak przekazali urzędnicy, "abonament mieszkańca może otrzymać osoba fizyczna, która spełnia łącznie następujące warunki: jest zameldowana na pobyt stały lub czasowy na terenie SPPN; rozliczyła podatek PIT za poprzedni rok w Warszawie; jest właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony lub samochodu osobowego powyżej 2,5 tony". Abonament ten można wyrobić przez Internet lub w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM.
Jaki abonament można wybrać? To zależy od samego mieszkańca, który ma dwie opcje:
- abonament rejonowy – 30 zł rocznie - możliwe parkowanie w rejonie do 100 metrów od parkomatów oddalonych nie więcej niż 150 m od domu, legalny postój w „strefach tylko dla mieszkańców”;
- abonament obszarowy – 600 zł rocznie (z możliwością podzielenia tej kwoty na dwie równe raty) - możliwe parkowanie na całym osiedlu, legalny postój w „strefach tylko dla mieszkańców”.