Warszawskie metro

i

Autor: MAREK ZIELINSKI / SUPER EXPRESS

Z Warszawy

4. linia metra w Warszawie. Kiedy zostanie wybudowana? Co o niej wiemy?

2023-08-18 17:01

Inwestycje w Warszawie z każdym rokiem nabierają rozpędu. Jedną z nich niedługo prawdopodobnie stanie się budowa 4. linii metra. Przygotowania do właściwych prac mogą ruszyć już w przyszłym roku.

Kiedy powstanie 4. linia metra w Warszawie?

Jedną z możliwych inwestycji, która przysłuży się warszawiakom, będzie budowa nowej linii metra. Zgodnie z oficjalnymi planami miasta połączenie ma być gotowe przed 2050 rokiem. Pierwsze prace przygotowawcze, które będą dotyczyły głównie koncepcji nowej linii, możliwie rozpoczną się już w 2024 roku.

Przyszła linia metra ma przebiegać w osi północ-południe i łączyć Tarchomin z Wilanowem. Oczywiście będzie przy tym oferować możliwości przesiadki na resztę linii warszawskiego metra.

Prognozy ruchu pasażerskiego na wybranych odcinkach IV linii mówią o tym, że nowa linia ma przewozić największą liczbę pasażerów w całej sieci. Wskazuje się, że może być to nawet 19 tys. osób na godzinę w jednym kierunku.

Prace, które możliwe, że rozpoczną się już w 2024 roku, będą dotyczyć przede wszystkim:

  • analizy zasad eksploatacji linii metra M4,
  • analizy sposobu połączenia linii M4 z innymi liniami metra,
  • analizy technologii sterowania ruchem z uwzględnieniem możliwości budowy nowej centralnej dyspozytorni,
  • analizy etapowania budowy M4,
  • koncepcji programowo-przestrzennej,
  • ustalenia stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą,
  • oceny stanu budynków w strefie wpływu budowy obiektów metra,
  • analizy wpływu drgań i obciążeń dynamicznych na konstrukcje budynków i ludzi w nich przebywających.

Ile będzie kosztować budowa nowej linii metra w Warszawie?

Aktualnie nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak długo potrwa budowa 4. linii metra. Stan budowy może zależeć między innymi od dostępności środków w budżecie oraz tego, jak szybko miastu uda się uzyskać wszystkie niezbędne pozwolenia i dokumenty. Dla przykładu budowa linii M2 zajmowała trzy lata dla ukończenia odcinka złożonego z trzech stacji i tuneli między nimi.

Nie wiemy również do końca, ile wyniesie koszt budowy 4. linii. Możemy jedynie posłużyć się porównaniem, że centralny odcinek II linii metra (7 stacji) kosztował 4,17 mld zł, a razem z zakupem taboru do obsługi odcinka – 5,98 mld zł. Koszty te dla M4 mogą w przyszłości być zbliżone lub nawet wyższe.

Zobacz poniżej zdjęcia z budowy metra na Górczewskiej:

Warszawa kontrastów. Bloki z wielkiej płyty obok szklanych wieżowców