Komunikacja miejska w Warszawie. Który środek transportu jest najpopularniejszy?
44 proc. mieszkańców korzysta z komunikacji miejskiej, a 5 proc. nie korzystało z niej w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Najpopularniejszym środkiem komunikacji miejskiej są autobusy (452 mln), potem kolejno tramwaje (249 mln), metro (200 mln) oraz pociągi podmiejskie (55 mln).
W 2023 roku spadło zainteresowanie Szybką Koleją Miejską i Warszawską Koleją Dojazdową, a wzrosło zainteresowanie ofertą Kolei Mazowieckich.
Jedynie 2 proc. warszawiaków jeździ po mieście rowerem, ale wzrasta liczba wypożyczeń miejskiego roweru Veturilo. W ubiegłym roku było to prawie 5 mln wypożyczeń. Średni czas wypożyczenia wyniósł 25 minut. W minionym roku powstało 37,6 km nowych tras rowerowych.
Zarejestrowano ponad 279 tys. samochodów osobowych, z czego 18,34 proc. stanowiły auta hybrydowe, a 2,11 proc. - elektryczne. Według badań Barometru Warszawskiego 22 proc. mieszkańców prowadzi samochód codziennie, a 16 proc. przynajmniej raz w tygodniu. 41 proc. w ogóle nie korzystało z auta w ciągu ostatnich trzech miesięcy.
Wzrosły też dochody miasta ze Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Wyniosły 237 mln zł. W 2023 r. wydano 40 tys. licencji taksówkarskich, podczas gdy rok wcześniej 29 tys.
Inwestycje Zarządu Transportu Miejskiego. Nowe autobusy elektryczne
W grudniu 2023 r. Zarząd Transportu Miejskiego podpisał umowę z firmą Solaris na kupno 12 sztuk fabrycznie nowych autobusów przegubowych Solaris Urbino Electric 18 o napędzie elektrycznym. Zabierają one ponad 120 pasażerów (w tym 39 na miejscach siedzących). Są to najdłuższe, 18-metrowe pojazdy w standardzie obowiązującym w stołecznej komunikacji.
1 listopada 2023 r. na ulice Warszawy wyjechało ponad 1300 autobusów i 250 tramwajów. Uruchomionych zostało 24 dodatkowych linii autobusowych i tramwajowych, niektóre z nich kursowały z częstotliwością co 1-2 minuty.