Bąkiewicz zapowiada wielki protest w stolicy. Chodzi o edukację zdrowotną

2025-09-25 12:30

W czwartek, w centrum Warszawy, ma odbyć się protest przeciwników nowego przedmiotu edukacja zdrowotna. Zapowiedział go znany polityk ruchu narodowego Robert Bąkiewicz. To kolejna odsłona kontrowersji wokół przedmiotu, który od 1 września pojawił się w szkołach. Dlaczego te zajęcia budzą tak silne emocje? Wyjaśniamy, co znajduje się w programie.

Protest Bąkiewicza przed MEN

i

Autor: SEBASTIAN WIELECHOWSKI/SUPER EXPRESS /ART SERVICE / SUPER EXPRESS (kółeczko)

Protest "Stop niszczeniu edukacji" przed MEN 25.09.2025

"Edukacja w Polsce jest niszczona – czas powiedzieć DOŚĆ!" - ogłosił w sieci prawicowy aktywista Robert Bąkiewicz i zapowiedział manifestację w tej sprawie. Wydarzenie odbędzie się w czwartek, 25 września o godzinie 18:00 przed Ministerstwem Edukacji Narodowej przy al. Jana Chrystiana Szucha 25 w Warszawie.

Protestującym chodzi przede wszystkim o kontrowersyjny przedmiot edukacja zdrowotna, który od 1 września jest w polskich szkołach. Przeciwnicy jego wprowadzenia twierdzą, że to element ideologizacji dzieci. Ponadto mają do minister Barbary Nowackiej pretensje o zniesienie prac domowych czy ograniczenie listy lektur. W związku z tym domagają się dymisji szefowej resortu edukacji. Barbara Nowacka piastuje swój urząd od grudnia 2023 roku.

Warszawa Radio ESKA Google News

Edukacja zdrowotna - narzędzie indoktrynacji czy zastrzyk kluczowej wiedzy?

Od roku szkolnego 2025/2026 w polskich szkołach podstawowych (klasy IV–VIII) i ponadpodstawowych pojawił się nowy przedmiot - edukacja zdrowotna. Zastąpił on dotychczasowe zajęcia wychowanie do życia w rodzinie. Jest to przedmiot nieobowiązkowy, w związku z czym wiele środowisk prawicowych, a także hierarchów kościelnych apelowało do rodziców o wypisanie swoich dzieci z zajęć. Był na to czas do 25 września. Na razie nie są znane statystyki dotyczące tego, ilu opiekunów zdecydowało się na taki krok.

Krytycy przedmiotu twierdzą, że zajęcia promują szkodliwy obraz społeczeństwa i relacji międzyludzkich oparty na lewicowej ideologii, w którym np. małżeństwo przedstawiane jest jako wadliwa instytucja, a życie seksualne wiąże się przede wszystkim z przyjemnością, nie zaś z prokreacją.

Resort edukacji broni się wskazując, że zespołem odpowiedzialnym za przygotowanie podstawy programowej kierował wybitny seksuolog prof. dr. hab. Zbigniew Izdebski, a w składzie kilkuosobowego gremium był ks. Arkadiusz Nowak, prezes Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej.

Na stronach rządowych są też dostępne materiały dla nauczycieli nowego przedmiotu, a także program nauczania w kolejnych klasach. Wynika z niego, że nacisk w istocie położono na kwestie świadomości zdrowotnej, a na liście tematów dla klasy IV szkoły podstawowej znalazły się takie zagadnienie jak:

  • Zdrowe jedzenie i picie w szkole i domu
  • Moje emocje - jak je rozpoznawać i wyrażać
  • Bezpieczne zachowania w domu, szkole, drodze
  • Moje ciało się zmienia (o dojrzewaniu)
  • Kiedy iść do lekarza? Objawy choroby i przygotowanie do wizyty
  • Z ogrodu na talerz – rośliny, które warto jeść
  • Nie jesteś sam - gdzie szukać pomocy, gdy jest trudno
  • Rodzina - mój pierwszy zespół
  • Higiena cyfrowa - jak dbać o zdrowie i relacje w świecie ekranów

Z każdym kolejnym rokiem zakres tematyczny staje się coraz bardziej poważny i pojawiają się także zagadnienia dotyczące relacji międzyludzkich, czy seksualności, m.in.:

  • Jak myślenie o dziewczynkach i chłopcach wpływa na to, kim jesteśmy (klasa V)
  • Czym są granice osobiste i jak je wyznaczać?
  • Relacje z serca – o koleżeństwie, przyjaźni i pierwszych uczuciach
  • Gdy ranię siebie – jak rozpoznać autoagresję i gdzie szukać pomocy
  • Szacunek do różnorodności - o zrozumieniu i akceptacji
  • Każdy dojrzewa inaczej – zmiany w ciele wymagają uwagi
  • Początek życia i seksualność – zrozumieć, by szanować
  • Po co są badania profilaktyczne i przesiewowe – kto ich potrzebuje? (klasa VI)
  • Choroby, z którymi żyje się codziennie – jak rozumieć i wspierać osoby przewlekle chore
  • Nie każdyw sieci jest tym, za kogo się podaje. Jak rozpoznać niebezpieczne kontaktyi reagować na nie
  • Nie wszystko co popularne, jest bezpieczne. Jak mówić NIE używkom
  • Ciało się zmienia – co warto wiedzieć o cyklu miesiączkowym
  • Jak działają metody antykoncepcji – wiedza pomocą przy podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji (klasa VII) 
  • Szacunek bez wyjątków – godność każdego człowieka
  • Szczepienia –jak chroniły dawniej i chronią dziś
  • Zdrowie intymne – jak się chronić i kiedy reagować (klasa VIII)
  • Altruizm w ochronie zdrowia - znaczenie transplantologii, dawstwa szpiku i krwiodawstwa (klasa I szkoły ponadpodstawowej) 
  • Profilaktyka nadwagi, otyłości i zespołu metabolicznego – wpływ masy ciała na zdrowie
  • Samokontrola w profilaktyce zdrowia – badanie skóry, samobadanie piersi i jąder
  • Budowa i funkcje narządów płciowych oraz znaczenie mięśni dna miednicy dla zdrowia
  • Potrzeby osób z zaburzeniami psychicznymi na różnych etapach życia (klasa II szkoły ponadpodstawowej) 
  • Specjaliści zdrowia psychicznego, nurty psychoterapii i ochrona prawna zdrowia psychicznego
  • Szacunek dla decyzji życiowych innych osób – rodzina, związki i rodzicielstwo
  • Prawo rodzinne w Polsce – małżeństwo, związki nieformalne i przepisy dotyczące rodzicielstwa
  • Metody antykoncepcji – mechanizmy działania i kryteria wyboru
  • Normy społeczne i świadoma zgoda w relacjach międyludzkich
  • Przemoc seksualna - formy, mity, reagowanie i pomoc
  • Dezinformacja, fake newsy, sztuczna inteligencja i wpływ reklam na decyzje dotyczące substancjipsychoaktywnych

Jednocześnie na kilku etapach powraca motyw rodziny, która zdaje się być przedstawiana w pozytywnym świetle, jak np. "Rodzina to bezpieczeństwo. Co tworzy dobrą atmosferę w domu?" (klasa V), "Rodzina to wsparcie, wartości i wspólne życie" (klasa VI), czy "Komunikowanie uczuć i budowanie bezpiecznych relacji w rodzinie i społeczeństwie" (klasa I szkoły ponadpodstawowej).

Szkoła Podstawowa nr 407 na Bemowie za 95 milionów złotych:

Dudek o polityce EDUKACJA ZDROWOTNA Short