Spis treści
- Utrudnienia w Al. Jerozolimskich w Warszawie
- Jak długo potrwają utrudnienia dla kierowców?
- Tramwaj do Dworca Zachodniego - szczegóły inwestycji
- Tramwaj do Dworca Zachodniego - podziemny przystanek niczym stacja metra, do tego tunel pod parkiem
Utrudnienia w Al. Jerozolimskich w Warszawie
Wraz z rozpoczęciem budowy kolejnego odcinka tunelu tramwajowego od nocy z 18 na 19 października (z piątku na sobotę) zmianie uległa organizacja ruchu w Al. Jerozolimskich na wysokości Dworca Zachodniego. Jak przekazali przedstawiciele Tramwajów Warszawskich, ruch kołowy w obu kierunkach odbywa się po północnej jezdni, a kierowcy mają do dyspozycji po trzy pasy ruchu (w tym buspasy).
"Wykonawca tramwaju do Dworca Zachodniego przymierza się do rozszerzenia frontu robót i niebawem rozpocznie budowę tunelu tramwajowego na przecięciu przez Al. Jerozolimskie. Powstały już »przewiązki« między jezdniami, co umożliwi zamknięcie od nocy z piątku na sobotę 18/19 października jezdni południowej - w kierunku centrum - pomiędzy ulicami Bitwy Warszawskiej 1920 r. a Sokołowskiego »Grzymały«" - czytamy w komunikacie.
Kierowcy jadący w stronę centrum mają do dyspozycji jeden pas mniej za skrzyżowaniem z ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Kawałek dalej przejeżdżają na drugą nitkę, a na właściwą jezdnię powracają tuż przed skrzyżowaniem z ul. Sokołowskiego "Grzymały". Od tej ulicy zamknięty jest lewy pas jezdni Al. Jerozolimskich w kierunku dzielnicy Włochy. Na skrzyżowaniu kierujący (w stronę centrum) zyskali dodatkowy pas do zawracania.
"Tramwajarze zajmą także chodnik i drogę dla rowerów wzdłuż Al. Jerozolimskich, po stronie parku Pięciu Sióstr. Przez plac budowy zostanie wytyczony ciąg pieszo-rowerowy o szerokości trzech metrów. Także pomiędzy ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. a placem budowy rowerzyści będą musieli podzielić się przestrzenią z pieszymi. Przejście podziemne pod Al. Jerozolimskimi będzie czynne, ale zamknięte zostaną jedne ze schodów prowadzących do niego po stronie parku. Węższy o kilkadziesiąt centymetrów będzie chodnik po północnej stronie jezdni, przy Dworcu Zachodnim" - poinformował ratusz. Jak już wspomnieliśmy, autobusy korzystają z buspasów na północnej jezdni. Przesunięty nieco dalej został przystanek w kierunku centrum.
Przy okazji ogłoszenia utrudnień pojawił się apel, by kierowcy starali się wybierać alternatywne trasy przejazdu. "Aby zmniejszyć utrudnienia i usprawnić przejazd na trasie objazdowej, w tunelu pod rondem Zesłańców Syberyjskich, łączącym Al. Jerozolimskie od strony Ursusa i Pruszkowa z al. Prymasa Tysiąclecia, oraz w środkowej części przejazdu pod torami w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia zostaną udostępnione dwa pasy ruchu" - dodali przedstawiciele Tramwajów Warszawskich.
Jak długo potrwają utrudnienia dla kierowców?
Warto zaznaczyć, że najbliższe miesiące przyniosą kolejne zmiany w organizacji ruchu w opisywanej okolicy. Wykonawca będzie prowadził prace etapowo, tak aby ulica pozostała przejezdna. Tym samym zajmowane będą inne fragmenty jezdni, co przełoży się na kolejne modyfikacje dla kierowców. Jak przekazano w komunikacie, "utrudnienia w tym miejscu powinny zakończyć się w okolicach wakacji 2025 r.". Potrwają więc niecały rok.
"Ponadto na przełomie października i listopada 2024 r. wykonawca planuje też rozszerzyć front robót w ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. - na odcinku pomiędzy Szczęśliwicką a Grójecką. Tu także kierowcy pojadą jedną jezdnią w obu kierunkach" - czytamy.
Tramwaj do Dworca Zachodniego - szczegóły inwestycji
Nowa trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego będzie miała ok. 1,6 km. Korzystający z niej pasażerowie pojadą od stacji Warszawa Zachodnia, z podziemnego przystanku, ok. 500-metrowym tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr. Tramwaje wyjadą z tunelu między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i dojadą do węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu z ul. Grójecką.
"Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika - nieco ponad kwadrans" - czytamy na stronie Tramwajów Warszawskich.
Tramwaj do Dworca Zachodniego - podziemny przystanek niczym stacja metra, do tego tunel pod parkiem
Podziemny przystanek, o którym wspomnieliśmy, będzie po części przypominał stację metra - najważniejszymi różnicami będą wysokość peronów oraz brak charakterystycznej trzeciej szyny prądowej. "Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu" - czytamy na stronie inwestycji.
Sam tunel tramwajowy biegnący pod parkiem będzie budowany metodą stropową. Jak przekazali przedstawiciele Tramwajów Warszawskich, w pierwszej kolejności wykonawca przystąpi do demontażu warstw nawierzchni i usunięcia kolizji, a następnie rozpocznie wykonywanie murków prowadzących dla ścian szczelinowych oraz wykona przesłonę zabezpieczającą przed napływem wód gruntowych w technologii tzw. jet-groutingu. Gdy ściany szczelinowe i strop górny będą gotowe, odtworzony zostanie teren na powierzchni. Pozostałe prace będą już prowadzone pod ziemią.
Cała inwestycja powinna być gotowa w 2026 r. W czerwcu tego roku ratusz przekazał, że jej wartość wynosi 363 mln zł brutto.