Black Friday 2022
Black Friday po raz kolejny skłoni tysiące Polek i Polaków do zrobienia sporych zakupów. Wielu z nas zdecyduje się na poważniejsze inwestycje, np. w telefony komórkowe, telewizory, czy sprzęt AGD.
Specjaliści podkreślają jednak, że konsumenci są wyjątkowo narażeni na oszustwa, czy sprzedażowe sztuczki, przez które wyjątkowo łatwo będzie stracić niemałe sumy. Jak się przed nimi chronić i na co trzeba szczególnie zwracać uwagę?
Czytaj również: Black Week 2022 w Lidlu. Jakie są najlepsze promocje?
Na co uważać w Black Friday? Sztuczki i oszustwa sprzedających
1. Rotowanie cenami - miało być taniej, a jest znacznie drożej
Jedną ze sztuczek, na jakie narażeni są klienci, okazuje się sprytne rotowanie cenami przez sprzedających. Część z nich specjalnie podnosi ceny przed Black Friday, aby znacznie obniżyć je z okazji święta. Ostatecznie okazuje się więc, że konsument musi zapłacić tyle samo lub więcej niż przed Black Friday.
2. Nieokreślona polityka reklamacji i zwrotów
Problem ten dotyczy najczęściej sklepów, które są stosunkowo niewielkie lub powstały na krótko przed Black Friday. Sprzedawcy mogą komplikować politykę reklamacji i zwrotów na tyle, aby znacznie ją utrudnić lub zniechęcić do niej konsumentów. Przed zrobieniem zakupów warto więc dokładnie sprawdzić, jak przedstawiciele sklepu odnoszą się do wspomnianych kwestii.
3. Usuwanie szczerych komentarzy
Opinie na temat sklepów warto sprawdzać w niezależnych witrynach, a nie jedynie na samej stronie sklepu. Zdarza się bowiem, że sprzedawcy usuwają nieprzychylne komentarze, ostrzegające przed złą jakością produktów lub utrudnionym kontaktem ze sprzedającymi w sytuacji reklamacji.
4. Promocje, ale nie na cały asortyment
Warto dokładnie sprawdzić, co tak naprawdę obejmują promocje. Zdarza się bowiem, że na witrynie sklepu widzimy wielki napis "-50% na drugi produkt", ale w rzeczywistości oferta dotyczy jedynie niewielkiej grupy produktów. Ostatecznie możemy więc przepłacić lub zapłacić więcej niż początkowo planowaliśmy.
5. Anulowanie dokonanych zamówień
Sprawdzanie niezależnych opinii o sklepach może się okazać istotne również w kontekście praktyki anulowania zamówień, stosowanej przez niektórych sprzedających. Ci, rzekomo z powodu błędu technicznego, nie wysyłają zakupionych produktów. Kupujący mogą natomiast napotkać na problemy z odzyskaniem wpłaconych pieniędzy.
6. Rabaty są, ale niepełne
Przed opłaceniem zamówienia warto sprawdzić, czy rabat oferowany przez sprzedawcę rzeczywiście został w pełni naliczony. Może się bowiem zdarzyć, że kupujący odkryje nieścisłość, którą warto zweryfikować z przedstawicielami sklepu.
7. Anonimowy sprzedający
Przed dokonaniem zakupu warto sprawdzić, czy sprzedający udziela prawdziwych, pełnych informacji na swój temat. Te mogą się bowiem okazać kluczowe, gdy będziemy chcieli zwrócić produkt lub odzyskać pieniądze, jeśli paczka do nas nie dotrze.
8. Czy dany produkt naprawdę jest potrzebny?
Marketing związany z Black Friday sprawia, że konsumenci często kupują produkty, których tak naprawdę nie potrzebują. Warto więc przed rozpoczęciem zakupowego święta określić, co dokładnie chcemy kupić oraz ile środków możemy na to przeznaczyć.
9. Promocja jak pierwotna cena w innym sklepie
Kupujący powinni również dokładnie porównywać ceny danego produktu w różnych sklepach. Może się bowiem okazać, że wybrana rzecz kosztuje w kilku miejscach dokładnie tyle samo, ale do wybrania konkretnego sprzedającego skłoni nas (niekoniecznie prawdziwy) wielki napis o panującej promocji.
10. Czy wybrany sklep to na pewno wybrany sklep?
Black Friday to oczywiście okazja nie tylko dla konsumentów, ale również oszustów. Przed dokonaniem zakupu warto sprawdzić, czy na pewno korzystamy z oficjalnego, wybranego sklepu, a nie z witryny, która jedynie się pod niego podszywa.