Pierwszy fragment sieci Kolei Dużych Prędkości w Polsce powstanie pomiędzy Warszawą a Łodzią, przy okazji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CPK rozpoczyna właśnie pierwsze z tzw. postępowań cząstkowych. Dotyczy ono 140-kilometrowego odcinka trasy.
Kolej z Łodzi do Warszawy
W pierwszym etapie pociągi będą mogły rozpędzić się do 250 km/h, a docelowo nawet 350 km/h. Jak poinformował rzecznik CPK Konrad Majszyk, jest to jeden z elementów rekordowej umowy ramowej, opiewającej na ponad 7 mld zł netto, podpisanej pod koniec lipca i będącej obecnie największym tego typu porozumieniem w Europie.
Dodał, że celem przetargu było wybranie przedsiębiorstw, którym spółka CPK przez osiem lat będzie mogła zlecać kolejowe zadania projektowe w uproszczonym trybie postępowań wykonawczych. Wśród wytypowanych podmiotów znalazło się jedenaście konsorcjów zrzeszających firmy projektowe z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec i Korei Południowej.
W czerwcu, po roku prac nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, spółka CPK ogłosiła wariant inwestorski trasy. Przygotowano też postępowanie na prace projektowe tak, aby zakończyć realizację inwestycji równolegle z wybudowaniem Portu Solidarność.
Nowa linia kolejowa
Program Kolejowy CPK zakłada, że biegnąca z CPK i Warszawy kolejowa "szprycha" nr 9 poprowadzi przez Łódź Fabryczną do zachodnich województw Polski. Trasa w kształcie litery Y w Sieradzu rozgałęzi się w stronę Wrocławia i Poznania. Cała sieć CPK będzie składać się z niemal dwóch tysięcy nowych linii kolejowych, spośród których około 1300 km jest w zaawansowanych pracach przygotowawczych.
Przypomnijmy: Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym, niż dwie i pół godziny. CPK ma być wybudowany do 2027 roku.