31 proc. więcej rowerzystów niż przed pandemią w porannym szczycie i 20 proc. w popołudniowym - takie wyniki prezentuje najnowszy raport z pomiarów ruchu rowerowego. Kompleksowe badanie, jak co roku, sprawdza zachowania warszawskich rowerzystów i rowerzystek oraz pozwala oszacować ich liczbę.
Czytaj także: Lewandowski odpada z Ligii Mistrzów. Pierwsza taka sytuacja od 11 lat!
Do badań wykorzystywane są:
- wideorejestracja - kamery w 52 punktach pomiarowych,
- liczniki automatyczne - w 22 punktach.
Badania były przeprowadzane zarówno w godzinach szczytu porannego, jak i popołudniowego.
W 2022 roku zarejestrowano o ponad 37% więcej rowerzystów niż w 2021 i o ponad 58% niż w 2020 roku. Porównanie z liczbą rowerzystów w roku, w którym wprowadzono największe obostrzenia w związku z pandemią, robią największe wrażenie. Należy jednak pamiętać, że był to czas, gdy wiele osób przechodziło w tryb pracy i nauki zdalnej, a co za tym idzie potrzeba przemieszczania się była mniejsza.
Wyniki z 2022 roku można wyjaśnić powrotem do pracy stacjonarnej, czy przyzwyczajeń sprzed pandemii, ale nie tylko. W porównaniu z czasem sprzed wybuchu pandemii, czyli w 2019 roku, obserwujemy ponad 30-procentowy wzrost liczby jednośladów. Nie bez znaczenia w codziennych wyborach transportowych jest z pewnością obecna sytuacja gospodarcza. Rekordowe ceny paliwa mogą zachęcać do wyboru roweru jako podstawowego środka transportu. Rosnąca popularność jednośladów w Warszawie jest jednak zgodna z założeniami zrównoważonego rozwoju i bardzo pożądana w czasie zmieniającego się klimatu.
O popularności roweru jako środka codziennego transportu na trasie praca-dom świadczą także wyniki z punktów automatycznych. Okazuje się bowiem, że najmniejsze natężenie ruchu rowerowego w analizowanych punktach pomiarowych notuje się w soboty i niedziele, a najpopularniejszym rowerowo dniem jest wtorek.
Rowerzyści w Warszawie: Najczęstsze trasy
Dzięki pomiarom udało się oszacować ilu rowerzystów przemieszcza się do i z centrum. Sumarycznie jest to niemalże 87 tysięcy osób w ciągu doby. Z kolei Wisła przekraczana jest ponad 27 tysięcy razy na dzień. Najpopularniejszymi okazały się mosty Świętokrzyski i Łazienkowski, na którym szacowane natężenie dobowe wynosi ponad 5,7 tys. rowerów. Na moście Świętokrzyskim udział rowerzystów w ogólnym potoku pojazdów, wliczając w to auta, stanowił ponad 20%.
Czytaj także: Tysiące Polaków dostaną dziwnego SMS-a z jednego numeru. Uwaga, to nie oszuści
Biorąc pod uwagę wszystkie punkty pomiarowe najwięcej rowerzystów w godzinach szczytu porannego przejechało drogą rowerową na ul. Towarowej przy Al. Jerozolimskich, gdzie w ciągu godziny między 7:45 a 8:45 zanotowano aż 852 pojazdów. Dużą popularnością cieszyły się także trasy przy Polu Mokotowskim na wysokości skrzyżowania ul. Żwirki i Wigury z ul. Banacha, a także ul. Kasprzaka, gdzie punkt pomiarowy został ustawiony na wysokości ul. Bema. Natężenie rowerzystów wyniosło tam ponad 750 pojazdów na godzinę.
W godzinach popołudniowych jest zwykle więcej rowerzystów niż w rano. W szczycie popołudniowym w godzinach 17:00-18:00 rowerzyści najliczniej przejeżdżali przez pl. Na Rozdrożu (drogi rowerowe w al. Szucha i Al. Ujazdowskich). W tym miejscu kamery zarejestrowały aż 879 pojazdów w ciągu godziny. Powyżej 800 rowerzystów pojawiło się także na ul. Towarowej przy Al. Jerozolimskich oraz na wysokości skrzyżowania ul. Żwirki i Wigury z ul. Banacha.
Drogi rowerowe w Warszawie
W Warszawie sieć infrastruktury rowerowej wynosi już ponad 700 kilometrów. Każdego roku powstają nowe kilometry dróg rowerowych, co skutecznie zachęca do przesiadki na rower. Świetnie obrazują to dane z pomiarów na ul. Bora-Komorowskiego. Droga dla rowerów została otwarta tam w grudniu 2020 roku. Od tamtej pory natężenie rowerzystów w szczycie porannym wzrosło o prawie 700% i niemal 250% w szczycie popołudniowym. Jest to największy (wśród mierzonych punktów) wzrost ruchu rowerowego w ciągu ostatnich 2 lat.
- Do pełnej, spójnej sieci brakuje jeszcze trochę kilometrów tras i zlikwidowanych tzw. rowerowych teleportów, nad czym sukcesywnie pracujemy. Duże natężenia rowerzystów w centrum potwierdzają słuszność wyznaczania naziemnych przejazdów rowerowych w okolicy ronda Dmowskiego, ale to dopiero początek zmian. W ramach tworzenia Nowego Centrum Warszawy powstaną komfortowe ścieżki rowerowe łączące place i skwery w sercu miasta w spójną przestrzeń. Poza inwestycjami w warszawskie centrum w 2022 mamy w planach budowę lub remont w sumie ponad 32 km infrastruktury w całym mieście - podkreśla miasto.
Pełną treść raportu znajdziesz >>TUTAJ<<.