Umowa na nowe autobusy w Warszawie
W procedurze wyboru dostawcy, jak zaznaczył wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski, oferta firmy Solaris okazała się najkorzystniejsza. Urzędnik przekazał, że ten zakup jest pierwszym, który został zrealizowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zaznaczył, że pierwsze dostawy rozpoczną się w przyszłym roku.
- Wcześniejsze zakupy realizowaliśmy najczęściej ze środków własnych lub europejskich. Dzięki temu zakupowi, w przyszłym roku będziemy mieli 174 autobusy z napędem elektrycznym - powiedział wiceprezydent.
- To będą pierwsze w historii autobusy, od czasu istnienia spółki Miejskie Zakłady Autobusowe, które będą własnością miasta. A ich eksploatacją będzie zajmowała się spółka MZA. To wynika z tego, ze NFOŚiGW tak postawił warunki, że beneficjentem tego projektu mogą być tylko samorządy, a nie spółki komunalne - wyjaśnił.
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Katarzyna Strzegowska zaznaczyła, że te 12 nowych autobusów to kolejny element polityki zeroemisyjnego transportu publicznego. Przekazała, że autobusy będą w "standardzie warszawskim", ale będzie też kilka niespodzianek.
Nowe autobusy miejskie w Warszawie. Kiedy dotrą do stolicy?
Dyrektor ds. sprzedaży w Solaris Andrzej Sienkiewicz zaznaczył, że współpraca firmy z Warszawą trwa ponad 25 lat. - Łącznie, do tej pory, dostarczyliśmy ponad tysiąc autobusów i do MZA, i do innych przewoźników. Warszawa jest naszym najstarszym i największym klientem - dodał.
- Te autobusy po raz pierwszy będą wyposażone w klimatyzację z pompą ciepła na czynnik CO2, który jest mniej szkodliwy niż dotychczasowe, odpowiedzialne za tworzenie się dziury ozonowej. Jest to klimatyzacja, która odzyskuje ciepło, aby zapewnić jak najlepsze gospodarowanie energią elektryczną, która jest deficytowa w autobusie elektrycznym - wyjaśnił.
Warszawa kupiła 18-metrowe, przegubowe autobusy, które mogą przewozić nawet do 120 pasażerów. Pierwszy autobus ma przybyć do stolicy w listopadzie 2024 r., a pozostałe - do końca lutego 2025 r. Koszt całkowity kontraktu wynosi 51 mln zł, z czego wkład własny miasta to kwota 13 mln zł. Pozostała część jest finansowana z NFOŚiGW. Autobusy pojawią się na wszystkich czterech zajezdniach MZA.
Zobacz poniżej zdjęcia ikarusów w PRL-u: