Rondo Zesłańców Syberyjskich to skrzyżowanie u zbiegu Woli i Ochoty. Ponad 20 lat temu zostało przebudowane na trzypoziomowy węzeł drogowy. Z dzisiejszej perspektywy nie jest już jednak tak wygodne i funkcjonalne, gdyż powstało przed obowiązującymi obecnie wytycznymi projektowymi infrastruktury pieszej i rowerowej.
- Efektem są rozwiązania dość niefortunne i nieprzystające do współczesnych standardów. Przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe zostały połowicznie umieszczone pod ziemią. Jezdnię po południowej stronie pokonuje się w poziomie terenu, a następnie chodnik i droga rowerowa pod ostrym kątem zagłębiają się pod powierzchnię i zakończone są schodami. Całkowicie brakuje też połączenia pieszo-rowerowego w osi wschód-zachód po północnej stronie ronda - wyjaśnił ZDM Warszawa.
Jak dodali drogowcy, rondo jest obecnie "czarnym punktem" pod kątem dostępności dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. - Stanowi też poważną barierę w rozwoju ruchu rowerowego, choć leży na przecięciu głównych tras rowerowych biegnących wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskich oraz ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku - zaznaczył ZDM.
Rondo Zesłańców Syberyjskich w Warszawie - przebudowa
Co dokładnie zmieni się w czasie przebudowy? Drogowcy chcą przede wszystkim zlikwidować istniejące obecne przejścia podziemne, które zastąpią te naziemne.
- Równolegle do przejść zostaną wyznaczone przejazdy rowerowe. Wiąże się to oczywiście z koniecznością przeprojektowania sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniu. Istniejące drogi rowerowe, obecnie wykonane z kostki betonowej, zostaną zbudowane od nowa - szersze i asfaltowe. Przebudowane zostaną również chodniki oraz przystanki autobusowe - wyliczył ZDM. Wybrany projektant zajmie się również narysowaniem tymczasowego przebiegu drogi dla rowerów w rejonie autobusowego Dworca Zachodniego.
Przebudowa ronda Zesłańców Syberyjskich planowana od lat
Jak zaznaczyli drogowcy, przebudowa ronda była pierwotnie planowana już w ramach poprzedniej perspektywy unijnej i programu ZIT WOF realizowanego w latach 2016-2019. Jednak wysokie ceny w przetargach na inne zadania nie pozwoliły na realizację inwestycji.
Z kolei w przetargu na projekt, który został ogłoszony w lipcu zeszłego roku, nie zgłosił się ani jeden wykonawca. Zarząd Dróg Miejskich nie zrezygnował jednak z przeprowadzenia inwestycji. Pod koniec stycznia ogłoszono kolejny przetarg na wybór projektanta. Zgłosiła się jedna firma - Infra Centrum Doradztwa sp. z o.o. z Leszna. Jej oferta opiewa na nieco ponad 781 tys. zł - to ponad 100 tys. zł mniej niż zabezpieczona suma na ten cel.
Zarząd Dróg podjął decyzję, aby skorzystać z tej oferty, a pod koniec maja została podpisana umowa. Wykonawca ma 16 miesięcy na opracowanie kompleksowego projektu przebudowy. Będzie miał też obowiązek pełnienia nadzoru autorskiego podczas prac budowlanych. Sama budowa wstępnie zostanie sfinansowana z pomocą kolejnej rundy środków unijnych.