Raffaello Sanzio, znany jako Rafael to jeden z najwybitniejszych twórców w historii sztuki. Jest on stawiany w jednym rzędzie obok Leonarda da Vinci i Michała Anioła. Do jego najbardziej znanych dzieł należą: "Madonna Sykstyńska", "Zaślubiny Marii z Józefem" czy "Madonna ze szczygłem". Niedawno jego dzieło trafiło do Polski. "Postać żołnierza w zbroi all’antica" od 12 do 17 marca będzie można podziwiać w Galerii Arcydzieł na Zamku Królewskim.
"To jedno z najcenniejszych dzieł w polskich zasobach. Widać cały talent twórcy. Jego kreska jest swobodna, szybka i perfekcyjna. [...] Jest to bardzo ważny moment dla polskiej kultury. Dziś do kolekcji zamkowej trafił nowy nabytek - rysunek autorstwa Rafaela. Stanie się on częścią ogólnego zasobu kulturalnego Polski. Podwyższy rangę polskich zbiorów na świecie" - mówi PAP dyrektor Zamku Królewskiego prof. Wojciech Fałkowski.
Utracone dzieło Rafaela wróciło do Polski
Rysunek powstał pomiędzy 1506 a 1510 rokiem i należał on do kolekcji Czartoryskich, jednak zaginął podczas II wojny światowej. Teraz udało się go odzyskać. Został on zakupiony do zbiorów Zamku Królewskiego w grudniu 2023 roku. Pozyskano go na rynku antykwarycznym w Wielkiej Brytanii.
"Rysunek Rafaela jest jednym najcenniejszych dzieł - jedynym Rafaela! - które znajdują się obecnie w polskich zasobach. Obok dosłownie tuzina innych dzieł największych mistrzów to dzieło absolutnie najwyższej klasy światowej. Przypomina nam niezagojone rany - straty, jakie poniosła polska kultura podczas II wojny światowej i utratę wspomnianego już +Portretu młodzieńca+ tego samego autora, ale także podnosi rangę naszych zbiorów rozsianych po różnych muzeach" - powiedział PAP prof. Fałkowski.
Rysunek Rafaela można podziwiać przez tydzień w Warszawie
Rysunek, który prawdopodobnie przedstawia legendarnego rzymskiego bohatera Gajusza Mucjusza Scewola, będzie można podziwiać przez najbliższy tydzień. Od 12 do 17 marca 2024 roku w Galerii Arcydzieł Zamku Królewskiego w Warszawie. Ponownie ma być on dostępny dla odwiedzających dopiero w październiku na wystawie "Rafael. Piękno renesansu".
"W przeciwieństwie do obrazów na desce czy płótnie rysunki na papierze są szczególnie podatne na uszkodzenia, czynniki atmosferyczne, temperaturę, wilgoć i działanie . światła. Dlatego prezentujemy go w sali bez okien i w półmroku. Szyba ochronna całkowicie odcina dostęp promieni UV, ale niestety światło widzialne ma szkodliwy, i niestety nieodwracalny wpływ na papier, który ulega naświetleniu. Dlatego rysunek będzie wystawiany tu tylko przez tydzień" - mówi PAP dr Katarzyna Garczewska-Semka z działu konserwacji Zamku Królewskiego.
Rafael – "Postać żołnierza w zbroi all’antica"