Rok 2020 był przełomowy dla usług oferowanych przez PKP S.A. Właśnie wtedy wprowadzono szereg udogodnień i nowych rozwiązań dla podróżnych. Powstała marka parasolowa PKP Mobility. To koncepcja obejmująca usługi (stacje ładowania pojazdów elektrycznych i parkingi), które wspierają podróżnych na różnych etapach ich trasy, nie tylko podczas przejazdu pociągiem.
Parking PKP Mobility przy Dworcu Wschodnim w Warszawie
Przy Dworcu Wschodnim, od strony ul. Lubelskiej w Warszawie, powstaje parking PKP Mobility. Przez lata funkcjonował tam dziki parking na kilkadziesiąt samochodów. Teraz teren został ogrodzony, a nawierzchnia wyrównana i utwardzona. Wkrótce stanie tam parkometr.
"Pobór opłat dokonywany jest samodzielnie w dostępnych, nowoczesnych i ekologicznych parkomatach wyposażonych m.in. w moduły fotowoltaiczne, które umożliwią częściowe zasilanie za pomocą "zielonej" energii. Klient może wybrać dogodną formę płatności: kartą, gotówką (bilonem) oraz za pośrednictwem aplikacji mobilnych. Istnieje także możliwość zakupu abonamentów miesięcznych przez e-sklep" - czytamy na stronie PKP.
Będzie to kolejny już parking PKP Mobility w Warszawie (pozostałe działają przy Warszawie Centralnej, Gdańskiej i przy Al. Jerozolimskich 56c).
Parkowanie przy Wschodniej będzie nieznacznie tańsze, niż w miejskiej strefie, która obowiązuje w okolicach dworca. Na parkingu przy Wschodniej od strony Kijowskiej obowiązują takie stawki:
- pierwsza godzina 4 zł
- każda kolejna godzina 4 zł
- doba 50 zł
- opłata minimalna 2 zł
- abonament 300 zł
Prawdopodobnie takie same ceny będą obowiązywać w przypadku parkingu od strony ul. Lubelskiej.
Po zamknięciu parkingu na czas jego remontu, kierowcy przenieśli się na sąsiedni dziki parking.
Warszawa Wschodnia
Dworzec Warszawa Wschodnia to jeden z kluczowych węzłów kolejowych stolicy, położony na granicy Pragi Północ i Pragi Południe. To tu każdego dnia zatrzymują się pociągi dalekobieżne i regionalne, a rocznie przez stację przewija się kilkanaście milionów pasażerów.
Pierwszy dworzec w tym miejscu powstał jeszcze w XIX wieku, jako część Kolei Warszawsko-Terespolskiej. Obecny budynek oddano do użytku w 1969 roku – był wtedy jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. Jego charakterystyczna bryła, przeszklona fasada i przestronna hala główna przez lata uchodziły za symbol modernistycznej architektury.
Na początku XXI wieku dworzec stopniowo tracił dawny blask. Dopiero gruntowna modernizacja w latach 2011–2012 znacząco poprawiła jego funkcjonalność i estetykę. Odnowiono elewacje, wymieniono posadzki, zlikwidowano prowizoryczne pawilony i zamontowano nowoczesny system informacji pasażerskiej. Powstało również nowe zaplecze autobusowe od strony ul. Lubelskiej.
Dworzec Warszawa Wschodnia pozostaje ważnym punktem przesiadkowym – zarówno dla podróżnych zmierzających w kierunku Lublina, Białegostoku, jak i Trójmiasta czy Katowic. W planach PKP jest kolejna rozbudowa i unowocześnienie obiektu, obejmujące m.in. zadaszenie wszystkich peronów i dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
Warszawa Wschodnia. PKP i miasto planują modernizację i zmiany wokół: