Co zrobić, aby zostać maszynistą metra?
Wszystko zaczyna się od rekrutacji na to stanowisko. Po otrzymaniu zgłoszeń Metro Warszawskie prowadzi rozmowy i zaprasza wybranych kandydatów do kolejnego etapu, jakim jest zrobienie stosownych badań lekarskich. Potem na przyszłych maszynistów czeka szkolenie z teorii i praktyki, które łącznie trwa nawet 600 godzin. Teoretyczna część polega na wdrożeniu pracownika w procedury. Oprócz tego kandydaci uczą się budowy taboru i przechodzą szkolenie BHP.
Potem przychodzi czas na sprawdzenie teoretycznej wiedzy w praktyce. Początkowo przyszli maszyniści uczą się prowadzić pociąg na symulatorach. Pracują też z prawdziwym taborem - na szkoleniach kursanci dowiadują się, jak przyjąć pociąg i jak postępować w przypadku usterek. Kandydaci odbywają również jazdy w podziemnych tunelach. Pod okiem doświadczonych maszynistów przewożą pasażerów obiema liniami metra - z Kabat na Młociny i z Bródna na Bemowo. Po wielu szkoleniach kursanci muszą zdać egzamin teoretyczny i praktyczny. Potem już mogą zostać pełnoprawnymi maszynistami.
Metro w Warszawie - ile zarabia maszynista?
Na jakie wynagrodzenie mogą liczyć maszyniści metra? Według danych Metra Warszawskiego instruktorzy mogą liczyć na kwotę 14 616,34 zł brutto, natomiast maszynista taboru pasażerskiego dostaje 9225,55 zł brutto. Takie samo wynagrodzenie wpływa na konto starszego maszynisty. Z kolei portal students.pl podawał, że w 2023 roku średnie wynagrodzenie wynosiło 8000 zł brutto. Warszawskie metro płaciło początkującym maszynistom ok. 4200 zł brutto, a ci najbardziej doświadczeni mogli otrzymać nawet 9000 zł brutto. Praca na stanowisku maszynisty wiąże się także z wykonywaniem obowiązków w niedziele i święta - za to również można liczyć na stosowną premię.
- Metro stale się rozbudowuje, więc cały czas potrzebujemy nowych pracowników, w tym maszynistów. Ci, którzy przejdą rekrutację, na czas szkolenia zostają naszymi pracownikami i poznają ten zawód pod okiem doświadczonych specjalistów. Kurs jest bardzo ciekawy i atrakcyjny. Przyszłe maszynistki i maszyniści uczą się praktycznego prowadzenia pociągów na symulatorach. Żeby otrzymać uprawnienia do wożenia ludzi składami metra, muszą "wyjeździć" kilkaset godzin także na liniach w ruchu pasażerskim - powiedział Jerzy Lejk, prezes zarządu Metra Warszawskiego. W ostatnich latach coraz więcej kobiet siada za sterami podziemnej kolejki w Warszawie.
Zobacz wizualizacje stacji metra na placu Konstytucji i Muranowie: