Inwestycje CPK na Mazowszu pozytywnie wpłyną na rozwój regionu

i

Autor: materiały partnera Inwestycje CPK na Mazowszu pozytywnie wpłyną na rozwój regionu

Inwestycje CPK na Mazowszu pozytywnie wpłyną na rozwój regionu

2022-06-10 14:17

Czy nowe projekty infrastrukturalne są potrzebne w województwie mazowieckim? Oczywiście, że tak, jednak nie wszyscy są do tego przekonani. Spółka Centralny Port Komunikacyjny odpowiedzialna za planowanie nowych linii kolejowych w całym kraju przekonuje, że przedsięwzięcie będzie miało pozytywny wpływ na cały region.

Centralny Port Komunikacyjny to nowy system transportowy, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie prawie 300 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.

Dlaczego Baranów?

Pierwsza koncepcja centralnego lotniska dla Polski powstała około 50 lat temu. Do tematu powrócono ponownie w 2003 roku, kiedy zaczęto szukać odpowiedniej lokalizacji pod nowe lotnisko. Ostatecznie przeanalizowano kilka lokalizacji pod budowę CPK, w tym: Modlin, Wołomin, Sochaczew, Baranów, a także Mszczonów, Nowe Miasto nad Pilicą czy Grójec (Tarczyn). Wszystkie lokalizacje analizowano pod kątem spełnienia najważniejszych kryteriów (tzw. warunków brzegowych) określonych dla inwestycji CPK. Wygrał Baranów, który charakteryzuje się niewielką odległości od Warszawy – ok. 37 km, dostępnością komunikacyjną – bliskość autostrady A2 i drogi krajowej nr 50, możliwością dojazdu koleją w czasie 15 min z Warszawy i 25 min z Łodzi oraz do 2,5 godz. z większości miast wojewódzkich, dużymi możliwościami terenowymi i niskimi ograniczeniami środowiskowymi.

W sercu Polski

Inwestycja lotniskowa CPK jest na etapie zaawansowanych badań środowiska i terenu, opracowywania master planu i pozyskiwania nieruchomości. W grudniu zeszłego roku spółka ogłosiła preferowany obszar lokalizacji lotniska. Obejmuje on teren ok. 41 km kw. na zachód od Warszawy na obszarze trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki – po północnej stronie autostrady A2.

Na terenie gminy Jaktorów zlokalizowana jest część planowanego węzła kolejowego CPK. Węzeł będzie w pełni zintegrowany z Lotniskiem Solidarność i będzie w stanie obsłużyć znaczną część kolejowych relacji dalekobieżnych w Polsce, a także kolej regionalną i aglomeracyjną. Jest to  kluczowy element inwestycyjnej układanki CPK. Warianty przebiegu linii kolejowych w ramach węzła CPK są planowane na terenie gminy Jaktorów, ale też innych – np. Baranów, Błonie, Mszczonów, Sochaczew, Teresin, Wiskitki i Żyrardów.

Docelowy układ węzła zapewni, po pierwsze, szybki dojazd do Portu Solidarność z Warszawy i Łodzi. Po drugie, da możliwość uruchamiania pociągów dużych prędkości w relacjach między różnymi regionami Polski. Po trzecie, pozwoli na prowadzenie ruchu regionalnego obsługującego nie tylko lotnisko i jego otoczenie, ale również okoliczne miejscowości (np. w relacjach Warszawa – Grodzisk Maz., CPK – Sochaczew lub Warszawa – Błonie – CPK – Żyrardów).

– W trwających obecnie pracach nad wyborem ostatecznych wariantów inwestycyjnych – lotniskowych czy kolejowych naszym celem jest zawsze zminimalizowanie kolizji z zabudowaniami, a także z miejscami cennymi przyrodniczo, np. obszarami Natura 2000. Proponując rozwiązania techniczne sięgamy po innowacyjne rozwiązania, których celem będzie ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne – mówi Konrad Majszyk, rzecznik spółki CPK.

Otoczenie inwestycji CPK

i

Autor: materiały partnera Otoczenie inwestycji CPK Link: https://www.cpk.pl/pl/dla-mieszkancow

Strategia Rozwoju Regionu

Dzięki połączonym potencjałom infrastruktury transportu lotniczego, kolejowego oraz drogowego, otoczenie CPK stanie się najlepiej skomunikowanym miejscem w Polsce. Ideą stojącą za portem jest utworzenie wokół niego efektywnie funkcjonującej infrastruktury na potrzeby rozwoju gospodarczego, społecznego i przestrzennego, która przysłuży się przedsiębiorcom i mieszkańcom. Dla tych ostatnich stworzone zostaną atrakcyjne warunki życiowe, zapewniające wysoką jakość edukacji, usług społecznych oraz oferujące jakościowe miejsca pracy. Gwarancją tego będzie Strategia Rozwoju Regionu CPK.

– Strategia Rozwoju Regionu jest opracowywana przez CPK we współpracy z samorządami. Jej celem jest skoordynowanie rozwoju miejscowości otaczających Port Solidarność w wymiarze przestrzennym, gospodarczym i społecznym. Kiedy Strategia zostanie przyjęta przez Radę Ministrów, umożliwi samorządom z regionu ubieganie się o środki europejskie, które są w niej opisane – mówi Konrad Majszyk, rzecznik spółki CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to ogromna szansa dla całego kraju, ale przede wszystkim rozwój dla Mazowsza i gmin zlokalizowanych w bezpośrednim otoczeniu inwestycji. To nowe miejsca pracy, lepsze połączenie z Warszawą, Łodzią czy innymi dużymi miastami. Inwestycje związane z budową lotniska przesiadkowego wpłyną na dynamiczny rozwój obszaru funkcjonalnego zlokalizowanego między miastami: Sochaczew, Błonie, Grodzisk Mazowiecki oraz Żyrardów. Zmieni się także otoczenie poszczególnych stacji kolejowych lokalizowanych lub rozbudowanych w związku z budową dziesięciu szprych kolejowych w ramach programu kolejowego CPK. Duży dworzec kolejowy, zintegrowany z lotniskiem oraz poszczególne stacje kolejowe rozsiane po Polsce pozwolą nie tylko na integrację transportową kraju. Każda z nich stanie się nowym silnym ośrodkiem lokalnego rozwoju przyciągającym inwestycje oraz nowych mieszkańców, stanowiących wyzwanie związane z rozwojem usług publicznych. Spółka będzie w tym względzie odpowiedzialnym partnerem samorządów lokalnych.

Na budowie węzła CPK skorzystają nie tylko pasażerowie połączeń dalekobieżnych czy Portu Solidarność. Korzyści odczują też użytkownicy tras regionalnych i aglomeracyjnych. Powstaną bowiem dogodne relacje łączące m.in. Grodzisk Mazowiecki, Żyrardów, Sochaczew i Błonie z Warszawą i z planowanym lotniskiem, a regionalne ekspresy zapewnią szybkie połączenia z miastami zachodniego Mazowsza (np. Płock) i województwa łódzkiego.

Liczy się dialog

Planowanym inwestycjom od samego początku towarzyszą liczne spotkania i rozmowy z mieszkańcami regionu. Tylko w tym roku w zorganizowanych dla mieszkańców webinarach wzięło udział prawie 400 osób. W bezpośredniej bliskości inwestycji podejmowane są i będą inicjatywy wspierające okoliczne gminy. Działania tego rodzaju mogą polegać na wsparciu dla lokalnych placówek oświatowych, w szczególności dla szkół i instytucji prowadzących kształcenie zawodowe, placówek kulturalnych czy miejsc świadczących publiczną opiekę zdrowotną lub zapewniających bezpieczeństwo mieszkańców.

Nowe inwestycje wzbudzają emocje i protesty, szczególnie prowadzone w takiej skali jak Centralny Port Komunikacyjny. Dlatego realizacja tak szeroko zakrojonych działań wymaga atmosfery dialogu i wzajemnego zrozumienia, czego dowodem są, po pierwsze, prowadzone przez CPK nieobowiązkowe konsultacje społeczne, a po drugie, wymagane konsultacje na poziomie wniosku o decyzję środowiskową, które będą ruszały w ciągu kolejnych miesięcy.

– Każdy ma prawo wyrażać swoje opinie. Protestujący są zazwyczaj krzykliwi i widoczni, ale jest też milcząca większość, która cieszy się z planów budowy nowych linii kolejowych w Polsce po 30 latach całkowitego zastoju w tej dziedzinie – zauważa Majszyk.

Artykuł Sponsorowany