Remont stacji Warszawa Zachodnia coraz bliżej końca
Przypomnijmy, że podróżni mogą korzystać ze wszystkich dziewięciu peronów stacji Warszawa Zachodnia już od czerwca. Jak przekazali przedstawiciele PKP PLK, zasadnicze prace modernizacyjne kolejowej części dworca powinny zakończyć się do końca grudnia.
- Planujemy z naszym wykonawcą do końca roku podpisać protokół przejęcia i rozpocząć prace odbiorowe we wszystkich fragmentach inwestycji. Jeśli chodzi o część kolejową, to skończyliśmy, ruch odbywa się po wszystkich rozjazdach, peronach, torach. Obok trwają prace dotyczące segmentu Tramwajów Warszawskich. Z naszym partnerem budujemy cały obiekt, żeby był dostosowany do integracji z ruchem tramwajowym, trwa sąsiednia inwestycja połączenia pierwszych podziemnych przystanków z siecią kolejową. Zakładamy, że do końca roku będzie gotowa cała infrastruktura od strony ul. Tunelowej, łącznie z dostępem do miejsc parkingowych, cała mała architektura. Od strony Al. Jerozolimskich zakończymy prace związane z faktyczną klatką schodową, wyposażoną w nowoczesną windę, klatkę zabudowaną, która będzie pozwalała dostać się na kładkę łączącą wszystkie perony i obie strony miasta - przekazał w połowie grudnia Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP PLK.
- Z kolei pełny odbiór przejścia podziemnego jest połączony z zakończeniem prac w segmencie Tramwajów Warszawskich. To jest wszystko jeden obiekt budowlany, który posiada jedne systemy dotyczące zarządzania [...], więc te obiekty będziemy odbierać wspólnie. Zakładamy, że zakończenie prac w segmencie tramwajowym, jak i zakończenie wszystkich odbiorów po stronie kolejowej nastąpi w okolicy maja lub czerwca 2025 r. Wtedy wystąpimy o pozwolenie na użytkowanie i zakładamy, że pod koniec wakacji pełny zasięg przejścia podziemnego będzie dostępny dla pasażerów - dodał Mochocki.
Warto zaznaczyć, że nowe przejście będzie znacznie wygodniejsze, bo szersze i dłuższe od poprzedniego. Podróżni będą mogli dojść nim do wszystkich peronów od obu stron dworca. "Zainstalowano w nim windy oraz schody ruchome, które ułatwią pasażerom wejście na perony. Docelowo znajdą się w nim kasy biletowe, poczekalnie i lokale usługowe. Obecnie wygodne dojście do pociągów zapewnia wybudowana kładka, z której można zjechać windami na poziom »0«" - przypomnieli przedstawiciele PKP PLK.
Czytaj również: Park Świętokrzyski po nowemu. Tak będzie wyglądał po remoncie. Wizualizacje
Nowa galeria handlowa na dworcu
Co ciekawe, po modernizacji Warszawa Zachodnia stanie się również średniej wielkości centrum handlowym. Komercjalizacja przygotowanej powierzchni ruszyła w listopadzie.
- Mówimy o kilkudziesięciu punktach handlowych. Proces komercjalizacji trwa, idzie bardzo dobrze, jest duże zainteresowanie najemców - od gastronomicznych po handlowych, z różnych branż. Prowadzimy to w procedurze przetargowej, jesteśmy po otwarciu ofert na kilkadziesiąt obiektów, zostaje jeszcze kilka. Komercjalizacja lokali, to znaczy ich finalne wyposażenie rozpocznie się od razu po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. [...] Wtedy zdecydowaną większość umów dzierżawy tych lokali będziemy mieć podpisaną, więc z dnia na dzień prace wykończeniowe się zaczną, co znaczy, że w drugiej połowie 2025 r. punkty handlowe i gastronomiczne będą kolejno się otwierać - zaznaczył Mochocki.
Czytaj również: Nowa galeria handlowa będzie czynna także w niedziele. Kiedy otwarcie?
Projekt "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia" wart jest około dwa miliardy złotych netto.
Przypomnijmy, że remontu stacji Warszawa Zachodnia nie udało się przeprowadzić bez opóźnień. Terminy były kilkukrotnie przesuwane. Początkowo mówiono o końcówce 2021 r., później o 2023 r. Zgodnie z obecnymi planami roboty zostaną wykonane do końca 2024 r.
Współpraca: Piotr Durys