Kierowcy z aplikacji także skorzystają z buspasów. Taksówkarze łapią się za głowy [LEX UBER]

2020-02-26 19:10

Pilotaż się sprawdził i od kwietnia - motocykle wjadą na wszystkie buspasy w Warszawie. Tymczasem na wjazd na buspas czekają już kierowcy z aplikacji. Ustawa zwana "Lex Uber" zrówna ich w prawach (i obowiązkach) z taksówkarzami. Do tej pory na buspasach królowały autobusy, samochody elektryczne, przewóz osób niepełnosprawnych i taksówkarze.

Pilotaż projektu trwał dwa sezony – od maja 2018 do października 2019 roku. W tym czasie motocykliści mogli poruszać się po buspasie na Radzymińskiej i w alei Solidarności oraz na Trasie Łazienkowskiej. Rozwiązanie sprawdziło się, dlatego od nowego sezonu motocykle będą mogły jeździć już po wszystkich buspasach w mieście.

- Nowe oznaczenia pojawią się w sumie na ponad dwudziestu ciągach komunikacyjnych. Wśród nich będą to buspasy na ulicach Belwederskiej, Modlińskiej, Raszyńskiej, ale również na Alejach Jerozolimskich do tego Alei Solidarności - mówi rzecznik Kamil Dąbrowa.

Tymczasem na wjazd na buspas czekają już kierowcy aplikacji. - Jeżeli zarządca danej drogi zdecyduje, że taksówki mogą zostać wpuszczone na buspas, to tacy kierowcy będą mogli, mając odpowiednio oznakowane samochody, wjechać na ten pas - mówi Szymon Huptyś z Ministerstwa Infrastruktury. Kierowcy mają czas do końca marca, by dostosować swoje samochody i wyrobić licencję. Operatorzy nie chcą zdradzać ilu kierowców jest gotowych na zmiany, problemem wciąż jest brak rozporządzenia o aplikacjach zastępujących taksometr i kasę fiskalną.

Sonda
Co najczęściej wybierasz?

Artur Wnorowski ze związku Warszawski Taksówkarz obawia się, że wraz z wpuszczaniem na buspasy kolejnych grup, ten może stracić swoją rolę. - Motocykliści jeżdżą bezpiecznie, ale nie mogę tego powiedzieć o przewoźnikach. Wypadki, które powodują na skrzyżowaniach, nawet z sygnalizacją świetlną, czy wjeżdżanie pod prąd, budzi we mnie przekonanie, że jednak na tych buspasach zacznie się robić dużo bardziej ciekawie poprzez stłuczki - mówi.

Zdaniem Adriana Furgalskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR trzeba wzmocnić kontrolę przestrzegania przepisów. - Każdy z nas widzi, że tam jest masa samochodów, które na przykład jadą kilka kilometrów i udają, że będą skręcać na tym buspasie. Myślę, że trzeba wprowadzić skuteczniejsze rozwiązania, które będą po prostu karać nieuczciwych kierowców - mówi.

Jak informuje ratusz, do poniedziałku wpłynęło 240 wniosków o udzielenie licencji taksówkowej według nowych zasad. Warszawa wytyczyła 53 kilometry buspasów.​

Symulator myśliwca MIG-29

QUIZ. Co wiesz o samochodach Warszawa?

Pytanie 1 z 10
Dlaczego zmieniono oznaczenia 203 i 204 na 223 i 224?