Komunikacja w firmie i między firmami – co warto wiedzieć?

i

Autor: Materiały promocyjne Komunikacja w firmie i między firmami – co warto wiedzieć?

Komunikacja w firmie i między firmami – co warto wiedzieć?

2024-07-01 10:43 Materiał sponsorowany

Wszelkiego typu komunikacja stanowi podwalinę współpracy – niezależnie od podejmowanych czynności czy rodzaju biznesu. Praktyka wielokrotnie pokazała – i to na wielu płaszczyznach – że im sprawniejsza jest komunikacja wewnętrzna w firmie, tym większe zyski przynosi jej codzienna działalność. Właściwa komunikacja nie ogranicza się jednak wyłącznie do stosunków wewnątrzfirmowych. Najlepsze wyniki w biznesie będziemy osiągać wówczas, gdy na kanwie dobrej komunikacji będziemy współpracować z innymi podmiotami.

Czym właściwie jest komunikacja wewnętrzna w firmie? W jakich zawodach właściwa komunikacja jest niezbędna? Jak odpowiednia komunikacja pomiędzy dwoma podmiotami może wpływać na wspólny sukces? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym materiale.

Komunikacja wewnętrza w firmie – co to właściwie jest?

Osoby zainteresowane szeroko pojętym zarządzaniem z całą pewnością nie raz spotykały się z zagadnieniem, jakim jest komunikacja wewnętrzna w firmie. Choć brzmi to jak coś nieprawdopodobnie powszedniego i prozaicznego, to jednak w niektórych przypadkach rzecz może być na tyle skomplikowana, że może wręcz tworzyć osobną podkategorię employer brandingu.

Czym dokładnie jest komunikacja wewnętrzna w firmie? W najprostszych słowach jest to ogół praktyk w zarządzaniu firmowymi procesami i zasobami ludzkimi (między innymi delegowanie zadań), który ma na celu zmotywowanie pracowników do działania i zwiększenie efektywności w firmie.

Praktyka w komunikacji wewnętrznej może przybierać rozmaite twarze. Najbardziej oczywistą z metod prowadzenia właściwej komunikacji jest oczywiście budowa odpowiednich struktur menadżerskich, najlepiej wielopoziomowy, gdzie każdy z menadżerów odpowiada za wąski obszar działania firmy.

W komunikacji wewnętrznej warto jednak wykorzystywać również nowoczesne metody, dzięki czemu na pewno wyraźnie ją usprawnimy. W tym przypadku wszystko jest uzależnione od branży, jednak warto tworzyć wewnętrzne portale informacyjne, dedykowane pracownikom firmy, a także przenosić część komunikacji do sieci (w ramach maili czy komunikatorów) – szczególnie wówczas, gdy przynajmniej część naszych pracowników pracuje w trybie zdalnym.

Gdzie dobra komunikacja wewnętrzna jest niezbędna? Przykłady

Dobra komunikacja wewnętrzna jest niezbędna zasadniczo w każdej firmie, a jest ona tym ważniejsza, im więcej pracowników zatrudniamy. Ponadto, istnieją takie dziedziny gospodarki, w których bez dostrojonej komunikacji wewnątrzfirmowej przyjdzie nam odnosić wyłącznie spektakularne porażki. Przykładem w tej mierze może być sektor produkcyjny czy gastronomia.

Ciekawym połączeniem obu wskazanych wyżej sektorów, a zarazem dobrym przykładem z życia codziennego może być praca w McDonald’s. Oczywiście, niewiele jest osób, które chciałoby wzorować swoją kulturę organizacyjną na hamburgerowym rozgardiaszu. Niemniej, warto zauważyć, że w popularnych sieciach fast-food, gdzie ilość i różnorodność zamówień jest nieustannie ogromna, dobra komunikacja i właściwe zarządzanie personelem (a także digitalizacja i automatyzacja części procesów produkcyjnych) to klucz do sukcesu firmy.

Komunikacja B2B – jak wpływa na wspólny sukces?

W ramach pewnego słowa podsumowania warto powiedzieć, że komunikacja pomiędzy dwoma różnymi podmiotami powinna stanowić podstawę dla budowy sukcesu na wielu płaszczyznach – gospodarka jest tylko jedną z nich. Niemniej, komunikacja wewnętrzna to nie wszystko na co powinni zwracać uwagę przedsiębiorcy – istotna jest również komunikacja zewnętrzna, a więc współpraca pomiędzy autonomicznymi uczestnikami gospodarki.

Istnieje wiele przykładów, na podstawie których widzimy, że często nawet najbardziej podstawowe dobra znajdujące się na sklepowych półkach nie mogłyby się tam znaleźć, gdyby nie współpraca dwóch, osobnych podmiotów – a co za tym idzie, sprawna komunikacja między nimi. Przykład stanowić może zootechnik, bez którego współpracy z rolnikami nie moglibyśmy się cieszyć żywnością tak wysokiej jakości w tak niskich cenach.