Budowa metra M2

Koniec prac, tunel 2 linii metra osiągnął pełną długość. Po 13 latach

2025-05-22 10:50

To bardzo ważny moment dla historii warszawskiego metra. Dobiegła końca praca drugiej z tarcz drążących podziemny tunel linii M2. Tym samym, po 13 latach, cała długość tunelu dla tej linii została już wydrążona. Dzięki temu już wkrótce do podziemi zejdą pierwsi pasażerowie.

Koniec drążenia tunelu warszawskiego metra

4 kwietnia 2012 roku do szybu startowego przy rondzie Daszyńskiego opuszczona została pierwsza tarcza TBM o imieniu Anna, która w połowie maja tamtego roku została oficjalnie uruchomiona i rozpoczęła drążenie tunelu metra dla linii M2. Tak zaczyna się (nie licząc wieloletnich prac przygotowawczych i projektowych) historia powstawania drugiego warszawskiego tunelu metra. W maju tego roku mamy okazję obserwować wielki finał głównej części prac przy tym projekcie.

Po niemal dokładnie 13 latach cały tunel dla linii metra M2 osiągnął pełną długość 23 kilometrów. To oczywiście nie oznacza końca prac, ale jest bardzo ważnym krokiem naprzód w pracach nad dokończeniem linii M2, której centralny odcinek został otwarty już dekadę temu.

Anna i Krystyna zakończyły prace

Historyczny moment nastąpił w środę 21 maja, tuż po godzinie 13. Wówczas tarcza TBM Krystyna przebiła się do szybu demontażowego przed stacją Bemowo, kończąc tym samym swoją pracę.

Maszyna zaczęła drążenie w październiku ubiegłego roku i pokonała blisko trzykilometrowy dystans z komory startowej na obrzeżach miasta do istniejącej stacji metra Bemowo. Miesiąc wcześniej prace zakończyła siostrzana tarcza Anna, która drążyła sąsiedni tunel i pokonała ten sam dystans - miała jednak więcej czasu, bo pracę zaczęła w sierpniu 2024.

Przeczytaj również: Pierwsza polska wieś z dostępem do metra. Mieszkańcy będą mieli 600 metrów do stacji

Na odcinku od stacji Karolin do stacji Bemowo na skutek prac obu tarcz wydobyto łącznie ponad 170 tys. metrów sześciennych urobku.

Zakończenie drążenia tuneli kończy ważny etap budowy i umożliwia rozpoczęcie kolejnych prac – budowę peronów, klatek schodowych oraz łączników ewakuacyjnych pomiędzy tunelami. Wszystkie prace mają się zakończyć w IV kwartale 2026 roku. To wówczas pasażerowie będą mogli wreszcie pokonać cały szlak podziemnej kolejki na linii M2.

Trzeci etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności.

Koniec prac tarczy Krystyna na budowie warszawskiego metra:

Metro w Warszawie znów nie kursuje! Poważne utrudnienia