Komunikacja miejska po otwarciu tramwaju do Wilanowa - nowe tramwaje, mniej autobusów?
Projekt przedstawiony przez ZTM do konsultacji zakłada zastąpienie połączeniami tramwajowymi autobusów, które jeżdżą wzdłuż nowej trasy tramwajowej do Wilanowa, oraz zapewnienie wygodnego dojazdu do nowej trasy tramwajowej z oddalonych od niej osiedli, m.in. osiedla Bernardyńska oraz Zawodzia i Kępy Zawadowskiej. Część zmian obejmie również Powiśle, Powsin oraz Ursynów.
ZTM zaznaczył, że podstawą trasy do Wilanowa będą trzy linie tramwajowe - 14, 15 i 19. - Te trzy linie zastąpią autobusy 501, 519 i 522 łączące Śródmieście z Dolnym Mokotowem i Wilanowem. Liczba kursów w godzinach szczytu wzrośnie do 30 kursów na godzinę, zamiast dotychczasowych 16. Tramwaje będą mogły przewieźć 6 tys. pasażerów, zamiast dotychczasowych 2 tys. (autobus przegubowy może zabrać ok. 125 pasażerów, a tramwaj - ok. 200) - wyjaśniono.
ZTM dodał, że zastąpienie połączeń autobusowych przez linie tramwajowe wynika z polityki transportowej przyjętej przez władze Warszawy. W przypadku dublowania połączeń tramwajowych i autobusowych priorytet mają te pierwsze.
Tramwaje nowej linii 14 miałyby kursować na trasie: Banacha, Grójecka, pl. Narutowicza, Filtrowa, Krzywickiego, Nowowiejska, pl. Zbawiciela, Marszałkowska, pl. Unii Lubelskiej, Puławska, Goworka, Spacerowa, Belwederska, Sobieskiego, al. Rzeczypospolitej do Miasteczka Wilanów.
Również nowa linia tramwajowa 19 zostanie uruchomiona wraz z oddaniem do użytku odcinka trasy od ulicy Jana III Sobieskiego przez św. Bonifacego do pętli Stegny. Będzie kursowała z Nowego Bemowa ulicami: Powstańców Śląskich, al. Reymonta, Broniewskiego, al. Jana Pawła II, Chałubińskiego, al. Niepodległości, Nowowiejską, pl. Zbawiciela, Marszałkowską, pl. Unii Lubelskiej, Puławską, Goworka, Spacerową, Belwederską, Sobieskiego, św. Bonifacego do pętli Stegny. Tramwaje obu tych linii będą kursowały w szczycie co 8 minut, w międzyszczycie - co 12 minut, a w soboty i święta - co 15 minut.
"15" będzie podstawową linią na całej nowej trasie tramwajowej z Wilanowa. Dowiezie pasażerów na ulicę Marszałkowską, gdzie będzie możliwość przesiadki np. w Alejach Jerozolimskich, na Świętokrzyskiej oraz na al. "Solidarności". Tramwaje dojadą także do Dworca Gdańskiego. Na Ochocie i we Włochach, wzdłuż ulicy Grójeckiej i al. Krakowskiej, linię 15 zastąpi 35. Korekta trasy linii 35 wynika ze skierowania tramwajów linii 15 do Miasteczka Wilanów. Obecnie 35 dojeżdżają do pętli przy ulicy Banacha, natomiast w propozycji ZTM zastąpią tramwaje linii 15 i pojadą do pętli P+R Al. Krakowska.
Jeszcze większe zmiany czekają linie autobusowe. Zlikwidowane zostaną linie 263 (jej rolę przejmie 163), 339 (zastąpią ją 139, 239 i 251), 379, 501, 519 i 522. Skorygowane zostaną też trasy linii 107, 108, 131, 139, 159, 163, 164, 192, 217, 239, 251, 264, 517, 518, 520, E-2, a także 724 i 742.
Pojawi się nowa linia 130, która obejmie ulicę dotychczas nieobsługiwaną przez autobusy - Idzikowskiego. Będzie kursowała z Metra Wilanowska ulicami: Puławską, Idzikowskiego, Gołkowską, Statkowskiego, Augustówka do EC Siekierki.
Komunikacja miejska po otwarciu tramwaju do Wilanowa - konsultacje i terminy
Spotkania konsultacyjne odbędą się na Dolnym Mokotowie 20 czerwca (czwartek) od godziny 17 do 20 w XLIV Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Banacha przy ulicy Dolnej 6; na Powiślu - 24 czerwca (poniedziałek) od 17 do 20 w Miasteczku Przyrody (filia Młodzieżowego Domu Kultury) przy ulicy Fabrycznej 1/3; w Miasteczku Wilanów - 27 czerwca (czwartek) od 17 do 20 w Szkole Podstawowej nr 358 im. hetmana Jana Zamoyskiego przy ulicy św. Urszuli Ledóchowskiej 10.
Można również wziąć udział w spotkaniu przez Internet, które odbędzie się 22 czerwca (sobota) od 11 do 14 - transmisja na YouTube, a także przy wózku konsultacyjnym, 4 lipca (czwartek) od 16.30 do 19 na Sadybie - park Dygata i okolice pawilonu przy Czarnomorskiej. Można również przesłać uwagi przez stronę konsultacji.
Po zakończeniu konsultacji (15 lipca) ZTM przeanalizuje zgłoszone uwagi. W połowie sierpnia zaprezentuje finalne propozycje zmian, które będą wdrażane po uruchomieniu trasy tramwajowej.
- W momencie uruchomienia trasy tramwajowej na ulicach będą jeszcze trwały prace wykończeniowe. Dlatego planujemy wprowadzić te zmiany, które będą możliwe. Zakładamy, że część linii przez pewien czas może jeszcze korzystać z objazdów. Zmiany związane z liniami 19 i 33 wprowadzimy dopiero po uruchomieniu odcinka na Stegny, wzdłuż ulicy św. Bonifacego - zaznaczył ZTM.
Rotunda w Warszawie kiedyś i dziś - zobacz zdjęcia: