Jak podkreślił Marcin Horała (wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego), na CPK "niewątpliwie zostanie przeniesiony główny ruch komercyjny". "To jest elementarz prowadzenia tego rodzaju projektów inwestycyjnych na całym świecie" - stwierdził w poniedziałkowej audycji TVP Info.
Jaka przyszłość czeka Lotnisko Chopina w Warszawie?
Dodał, że wtedy przyjdzie moment decyzji, co dalej z portem lotniczym Chopina, który "może zarówno pozostać lotniskiem", jak i - "za te 5-7 lat, jeśli taka będzie decyzja - przeznaczony być na inne cele".
Przeczytaj także: Lotnisko Chopina do likwidacji? Horała: to jest szansa dla Warszawy
"Natomiast nie ma mowy o sprzedaży (lotniska Chopina w Warszawie - PAP). To zagwarantowaliśmy i to wpisaliśmy do ustawy, że nie można prywatyzować Okęcia, że nie można sprzedawać udziałów spółki, które Okęcie prowadzi, innym podmiotom niż podmioty w 100 proc. należące do Skarbu Państwa" - zapewnił, pytany czy lotnisko Chopina zostanie zlikwidowane.
W poniedziałek podczas Campus Polska posłowie KO Michał Szczerba i Dariusz Joński poinformowali, że PiS realizuje od wielu lat plan likwidacji lotniska Chopina w Warszawie. Podkreślali, że odbywa się to bez konsultacji z samorządem stolicy, mieszkańcami miasta i aglomeracji warszawskiej.
Horała wyjaśnił, że grunty, na których znajduje się warszawskie lotnisko zyskały uregulowany status prawny i zostały wniesione do państwowej spółki z ustawowym zakazem prywatyzacji (art. 12 ust 6 ust. o usprawnieniu procesu inwestycyjnego CPK).
W ocenie Horały CPK jest bezpośrednią konkurencją dla "hubowych" lotnisk kontynentalnych, które obecnie obsługują teren Polski i pasażerów z Polski. "Są to lotniska zagraniczne, przede wszystkim niemieckie. Nawet nie tyle Berlin, co Frankfurt i Monachium" - powiedział Horała. Według niego to są "konkretne pieniądze, biznes, miejsca pracy, wpływy z podatku, które z obsługi rynku polskiego są zarabiane w Niemczech".
Jak dodał, "ponad 80 proc. towarów transportowanych drogą lotniczą na potrzeby polskiej gospodarki jest przeładowywane przez lotniska poza Polską, głównie w Niemczech".
Horała pytany, czy widzi kontekst kampanijny w stwierdzeniu, że Warszawiakom to lotnisko zostanie odebrane, odpowiedział: "Tak. Wierutna bzdura, bo nie będzie odebrane".
Posłowie KO poinformowali w poniedziałek, że według ich ustaleń "lada dzień" mają zostać przekazane grunty lotniska Chopina do CPK. "Potem powołają spółkę celową i te grunty do niej trafią" – poinformował Joński. Posłowie dodali, że teren lotniska obejmuje ponad 600 ha. Ich zdaniem teren lotniska może być warty ok. 10 mld zł.
Uczestnicy Campusu pytali posłów Szczerbę i Jońskiego, czy po wyborach projekt budowy CPK będzie kontynuowany. Odpowiedzieli, że "trzeba będzie zrobić audyt i się nad tym zastanowić". Przyznali, że sam pomysł budowy kolei do CPK "jest ciekawy" ale także wymaga zweryfikowania i namysłu.