Inwestycje

Metro w Warszawie coraz bliżej linii M3! Umowa na projekt podpisana

2024-03-12 21:08

W piątek, 8 marca prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podpisał umowę na zaprojektowanie przez konsorcjum ILF Consulting Engineers & Metroprojekt pierwszego odcinka trzeciej linii metra na Gocław. Oficjalna ceremonia odbyła się na stacji Metro Stadion Narodowy. Prace budowlane powinny ruszyć w 2028 roku.

Umowa na zaprojektowanie odcinka III linii metra podpisana

- Zaczynamy projektowanie trzeciej linii metra. Komunikacja w Warszawie rozwija się i będzie się rozwijać. Część projektowanej linii będzie miała osiem kilometrów i sześć nowych stacji. Zaczynała się będzie na stacji Metro Stadion Narodowy, a kończyła - na stacji Gocław. Mam nadzieję, jeśli uda się zapewnić unijne dofinansowanie, zacząć prace w 2028 roku - powiedział prezydent stolicy.

Przekazał, że udało mu się przekonać UE, żeby znalazła 1 miliard złotych jeszcze w tym budżecie. - Są to pieniądze głównie na dokończenie drugiej linii metra. Dzięki temu mamy [...] środki w budżecie i możemy je przeznaczyć na planowanie trzeciej linii. Natomiast tutaj są potrzebne olbrzymie środki - około 5 mld złotych, więc bez wsparcia z KPO się nie uda - wyjaśnił.

Podkreślił, że równolegle rozpoczęły się prace przedprojektowe dotyczące czwartej linii metra. - Chcemy być przygotowani na to, żeby cała sieć rozwijała się w sposób harmonijny - podkreślił.

Trzecia linia metra ma być linią obwodową. - Zależy nam na tym, żeby stworzyć siatkę połączeń, w której metro jest tylko częścią. W związku z tym ta linia będzie dowozić pasażerów do pierwszej i drugiej, a później i czwartej linii metra. Wszystkie analizy pokazują, że będzie ona bardzo efektywna i bardzo potrzebna - powiedział Trzaskowski.

Przypomniał, że teraz mowa jest o fragmencie trzeciej linii na Pradze-Południe, natomiast ostatecznie ma ona pod Wisłą poprowadzić ruch na Mokotów aż do Okęcia i łączyć się z linią czwartą. - W ten sposób tworzymy efektywny system - dodał włodarz stolicy.

- Będziemy to robić krok po kroku. To wszystko jest skorelowane z naszymi planami dotyczącymi linii tramwajowych - powiedział. Potwierdził też, że będzie budowany tramwaj na Gocław. - Wszystkie nasze analizy wskazują, że zarówno linia metra, jak i tramwaj są potrzebne - podkreślił.

Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk zaznaczył, że umowa dotyczy pierwszej części trzeciej linii metra, która będzie zlokalizowana w niezwykle intensywnie zabudowanej części Warszawy. - Praga-Południe to dzielnica, która jest pierwsza w stolicy pod względem gęstości zaludnienia. Na terenie tej dzielnicy są miejsca, gdzie gęstość zaludnienia sięga 26-29 tys. mieszkańców na kilometr kwadratowy. I to właśnie w tych miejscach zlokalizowane są stacje - wyjaśnił.

Przypomniał, że 8 marca 2015 roku uruchomiony został centralny odcinek drugiej linii metra. - Dzisiaj żadne z warszawiaków nie wyobraża sobie funkcjonującego centrum Warszawy bez tak silnego i nowoczesnego środka transportu - podkreślił.

Jak będzie wyglądała linia metra M3 w Warszawie?

Pierwszy odcinek M3 będzie miał 8,1 km długości i siedem stacji: Stadion Narodowy (od początku stacja ta projektowana jako węzeł przesiadkowy), Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. W obowiązującym masterplanie dla Warszawy do 2050 roku druga część linii M3 zostanie w przyszłości przedłużona - przez Wisłę i Mokotów - na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury).

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?