Metro w Warszawie w rozbudowie
Jak podkreślili urzędnicy, "STP Karolin to druga stacja techniczna - miejsce, w którym można kompleksowo obsługiwać pociągi metra i zarządzać procesem eksploatacyjnym linii". Na ten moment w Warszawie działa jedynie STP Kabaty, jednak wkrótce ma zostać odciążona. Na placu budowy na Bemowie pojawiły się już konstrukcje budynków administracyjnych oraz hal elektrowozowni.
- Mimo niesprzyjających warunków prace przy budowie STP stale postępują. Dotrze tu sieć podziemna samej kolejki, natomiast potrzebne jest również zaplecze warsztatowe i gospodarcze - a to wszystko na 30 hektarach terenu. Ta stacja postojowa jest naprawdę duża, a inwestycja imponująca. Jest potrzebna do obsługi II linii, ale również do obsługi pierwszego etapu III linii, którą niedługo zaczniemy projektować - powiedział podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Omawiana stacja jest zlokalizowana między ul. Kazimierza Gierdziejewskiego i Dostawczą, Instytutem Energetyki i linią kolejową. - Po zakończeniu budowy tych trzech stacji, mieszkańcy Bemowa w 20 minut będą mogli dojechać do centrum miasta. Również mieszkańcy pobliskiego Ożarowa Mazowieckiego będą mieli znacznie łatwiejszy dojazd do centrum Warszawy. Sieć metra będzie liczyła w sumie 46 km, z 42 stacjami - dodał polityk.
Co dzieje się na budowie nowych stacji metra?
Na ten moment prace budowlane prowadzone są na stacjach Karolin, Chrzanów oraz Lazurowa. Budowlańcy zajmują się realizowaniem ścian szczelinowych. Wybetonowano już strop komory startowej dla ogromnej tarczy wiertniczej TBM na stacji Karolin, skąd w 2024 r. wyruszy drążenie tuneli.
Rafał Trzaskowski podkreślił, że budowa omawianego odcinka powinna zakończyć się w 2026 r.
III linia metra w Warszawie
Przy tej okazji urzędnicy poinformowali również, że "za parę tygodni Warszawa zaprezentuje rozwiązania komunikacyjne i decyzje dotyczące III linii metra". - Miejmy nadzieję, że prace nad III linią będą mogły się rozpocząć w 2027 roku, a zakończyć w roku 2030 – wyjaśnił prezydent.
Trzaskowski przypomniał też, jak ważne dla inwestycji są fundusze unijne. - Mamy dobre wiadomości z Brukseli. Pierwsza transza KPO, w postaci 5 mld euro, zostanie odblokowana. Liczymy na to, że w związku z przywracaniem praworządności w Polsce, pieniądze unijne zostaną w całości odblokowane i inwestycje w niskoemisyjną energię i tabor oraz komunikacje miejską, będą mogły być wspierane przez Unię Europejską. Tak, żebyśmy mogli budować III linię metra i żeby komunikacja miejska mogła się rozwijać w całej Polsce; tak, żebyśmy mogli dokonywać transformacji naszych miast, ale również przy okazji walczyć z ociepleniem klimatycznym, stale obniżając poziom emisji – stwierdził polityk.