18 kwietnia Metro wybrało projektanta modernizacji ławek. Zmiana będzie polegała na wykonaniu dodatkowych detali, czyli podłokietników, wydzielenia pojedynczych miejsc siedzących lub innych rozwiązań „zapobiegających niewłaściwemu wykorzystaniu”.
Przetarg wygrała firma Archefakt Rafał Wójcik, która przygotuje dokumentację za kwotę 19,5 tys. zł brutto. W sumie na realizację prac projektowych przeznaczono 12 tygodni, licząc od momentu zawarcia umów.
Na jakich stacjach będą zmodernizowane ławki?
Na stronie transport-publiczny.pl rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego Anna Bartoń informuje, na jakich stacjach pojawią się odnowione ławki: "Na I linii wytypowano stacje A13 Centrum, A14 Świętokrzyska i A15 Ratusz, a na II linii – C11 Świętokrzyska. – Pilotażowy projekt koncepcyjnej przebudowy ławek obejmuje te znajdujące się na stacjach metra o największym natężeniu ruchu pasażerów w obszarze Śródmieścia.
Dyskusja wokół rozwiązania i dostosowania przestrzeni miejskiej wobec problemu bezdomności
Jak podsumowuje sytuację portal "Transport publiczny" w 2018 r., po działaniach Rzecznika Praw Obywatelskich, z przepisów porządkowych usunięto w całości przepisy dotyczące usuwania uciążliwych pasażerów. Ponadto Metro Warszawskie zmieniło koncepcję Straży Metra Warszawskiego, gdyż jej głównym zadaniem jest pilnowanie infrastruktury metra, a nie czuwanie nad bezpieczeństwem pasażerów.
"Defensive design", czyli projektowanie, którego celem jest zarządzanie zachowaniami w przestrzeni miejskiej. W dosłownym tłumaczeniu "wroga architektura" ma na celu ochronić przestrzeń miejską i ich mieszkańców. Niestety takie rozwiązania mogą utrudnić codzienność innym osobom.
Zmodernizowane ławki mogą okazać się niewygodne dla osób z niepełnosprawnościami, a ponadto nie sprawią, że osoby w kryzysie bezdomności znikną z przestrzeni publicznej.