Spis treści
- Kiedy powstanie tunel w Rembertowie?
- Tunel w Rembertowie
- Bezkolizyjny przejazdy przez tory: tunele i wiadukt
Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta i PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły 30 września 2024 r. przetarg na budowę tunelu w ciągu ul. Marsa i al. Generała A. Chruściela "Montera" (pomiędzy Nowym i Starym Rembertowem). Inwestycja umożliwi bezkolizyjny przejazd przez linię kolejową i poprawi bezpieczeństwo. Wraz z tunelem ma być również budowana ul. Pociskowa.
Kiedy powstanie tunel w Rembertowie?
Firmy zainteresowane składaniem ofert mają czas do 22 listopada. Wybrany wykonawca zrealizuje prace w ciągu 29 miesięcy. W praktyce tunel powinien być gotowy w połowie 2027 roku.
Tunel w Rembertowie
Nowa droga prowadząca do tunelu rozpocznie się u zbiegu ulic Marsa i Ilskiego, gdzie wybudowane zostanie rondo. Tunel, biegnący pod torami kolejowymi oraz ulicą Cyrulików, będzie miał jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu oraz nowe przystanki autobusowe. Zostaną one skomunikowane z przejściami podziemnymi prowadzącymi na peron kolejowy za pomocą łączników. Wyjazd z tunelu zaplanowano pośrodku al. Chruściela "Montera", na wysokości ul. Strażackiej. Na skrzyżowaniu al. Chruściela "Montera" z ul. Cyrulików powstanie rondo, które zapewni wszystkie relacje skrętne, w tym możliwość zawracania.
Ulica Bellony od skrzyżowania z ul. Pociskową do likwidowanego przejazdu oraz ulica Marsa od przejazdu do ulicy Ilskiego zostały zaprojektowane jako drogi jednokierunkowe w stronę ronda, z dopuszczonym pod prąd ruchem rowerowym. Ulica Pociskowa zyska połączenie z ulicą Ilskiego – będzie to droga dwukierunkowa z obustronnymi chodnikami i zapewni dojazd do posesji sąsiadujących z drogą, w tym do znajdującego się tu centrum handlowego.
Chodniki dla pieszych po południowej stronie torów kolejowych będą po obu stronach jezdni. Chodnik po lewej stronie prowadzić będzie od skrzyżowania ul. Marsa i Ilskiego do zachodniego przejścia podziemnego na peron kolejowy, a chodnik prawostronny do przejścia wschodniego. Nowe chodniki znajdą się na poziomie terenu i będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei po stronie północnej torów kolejowych chodniki powstaną po obydwu stronach al. Chruściela „Montera” i ul. Cyrulików.
Bezkolizyjny przejazdy przez tory: tunele i wiadukt
Realizacja inwestycji możliwa jest dzięki zawartej między m.st. Warszawą a PKP PLK SA umowie regulującej zasady współpracy oraz finansowania robót związanych z budową trzech bezkolizyjnych przejazdów nad linią kolejową – wiaduktu i tunelu w Rembertowie oraz tunelu w Wesołej.
Latem 2024 r. rozpoczęła się budowa wiaduktu w ulicy Chełmżyńskiej, który znajdzie się nad ulicami Chłopickiego i Strażacką i będzie częścią drogi biegnącej pomiędzy skrzyżowaniem ulicy Chełmżyńskiej i Stelmachów po południowej stronie linii kolejowej, a rondem na skrzyżowaniu z ulicą Chełmżyńską po stronie północnej. Wiadukt ma być gotowy na koniec 2025 r.
W Wesołej natomiast wybudowany zostanie tunel w ulicy 1 Praskiego Pułku, w którym znajdzie się jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu, jednostronnym chodnikiem oraz ścieżką rowerową. W ramach inwestycji m.in. wybudowane zostaną trzy ronda: na skrzyżowaniu ulic 1 Praskiego Pułku, Władysława Sikorskiego i Jana Kilińskiego, w ulicy Okuniewskiej po zachodniej stronie tunelu oraz rondo pozwalające skomunikować biegnącą w tunelu ul. 1 Praskiego Pułku z osiedlem Plac Wojska Polskiego. Wykonawca tunelu w Wesołej ma być znany jeszcze w październiku.
Budowa wiaduktu w Rembertowie (stan na lipiec 2024), zdjęcia: