Buspas - zdjęcie ilustracyjne

i

Autor: Zarząd Transportu Miejskiego

Na Puławskiej powstanie buspas. Będzie najdłuższy w Warszawie

Doskonałe wiadomości dla pasażerów autobusów, dojeżdżających do stacji warszawskiego metra od strony Piaseczna. Po wielu latach oczekiwania doczekają się wyznaczenia buspasa na ul. Puławskiej. Ruch samochodów przejmie nowy odcinek trasy szybkiego ruchu.

Drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad planują na koniec sierpnia oddanie do użytku nowego odcinka trasy S7. Według warszawskiego ratusza to moment, w którym możliwe stanie się utworzenie na ul. Puławskiej zaplanowanego w tym miejscu buspasa.

Buspas na Puławskiej

Otwarcie nowej trasy, zwanej również Puławską-bis, od węzła Lotnisko do Lesznowoli, to dla pasażerów autobusów i kierowców dobra wiadomość. Na nową arterię przeniesie się część pojazdów, które dziś jeżdżą ulicą Puławską. Umożliwia to realizację od dawna obiecywanego buspasa na odcinku od granicy miasta do ul. Pileckiego.

Puławska to bardzo ważna trasa dla komunikacji miejskiej. Korzysta z niej osiem linii autobusowych (209, 709, 715, 727, 737, 739, 809, 815). W ciągu godziny na przystankach zatrzymują się 24 autobusy, które w godzinach szczytu przewożą niemal 140 tys. osób. Niestety, w porannym szczycie autobusy zdarzały się dni, gdy czas przejazdu w kierunku stacji metra Wilanowska był nawet dwa razy dłuższy, niż wynikałoby to z rozkładu.

Wytyczanie nowego buspasa służby miejskie rozpoczną równolegle z otwarciem Puławskiej-bis. W dwóch kierunkach na łącznie ok. 10 km będą mogły się nim poruszać tylko pojazdy komunikacji miejskiej oraz dopuszczone pojazdy, m.in. taksówki i motocykle.

Ile buspasów jest w Warszawie?

W Warszawie jest obecnie ponad 76 km wydzielonych pasów dla komunikacji miejskiej. Dodatkowo niektóre odcinki ulic (np. fragmenty Traktu Królewskiego, ulicy. św. Wincentego na odcinku Matki Teresy z Kalkuty - Niwa) są dostępne wyłącznie lub przede wszystkim dla autobusów (łącznie ponad 2,6 km). Ponadto autobusy na niektórych fragmentach poruszają się wspólnym torowiskiem tramwajowo-autobusowym - tak jest w al. "Solidarności" i na ul. 11 Listopada (łącznie 5,7 km).

Wraz z rozwojem sieci warszawskich buspasów rozszerzono grupę pojazdów, które mogą się nimi poruszać. Do ubiegłego roku były to pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego i Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych oraz taksówki. Od 2020 roku mogą nimi także jeździć karetki oraz motocykle (ale tylko na tych specjalnie oznaczonych, choć docelowo będzie to dotyczyło wszystkich).

Buspasy to według warszawskiego samorządu także dobre rozwiązanie na czas remontów i inwestycji. Będą wytyczone w rejonie prowadzonych prac przy budowie linii tramwajowej do Wilanowa. Powstanie 2,5 km buspasów, które pomogą autobusom przewieźć pasażerów w podobnym czasie jak obecnie. Wytyczone zostaną na ulicach Belwederskiej, Dolnej i Puławskiej.

ZOBACZ TAKŻE

  1. W Warszawie brakuje kierowców. Autobusy nie będą kursować tak, jak przed wakacjami
  2. Powstaje niezwykły plac zabaw. Inspiracją filmy Tima Burtona
  3. Real Madryt kontra Szachtar w Warszawie! Biletów już nie ma
Zamkną rondo de Gaulle'a. Wielkie remonty w centrum Warszawy