Spis treści
- Remonty w Warszawie
- Remont Sali Kongresowej (od 2014)
- Budowa metra M2 (od 2006)
- Linia średnicowa (etapami budowa trwa od 2018)
- Wschodnia Obwodnica Warszawy (od 2008 - jako część obwodnicy Warszawy)
- Park Botewa na Białołęce (od 2017)

Remonty w Warszawie
Nieustanne budowy, remonty i przebudowy to cecha charakterystyczna Warszawy, która z jednej strony dowodzi tego, że miasto żyje i stale się rozwija, ale z drugiej jest poważną uciążliwością dla mieszkańców, a zwłaszcza kierowców. Ci muszą bowiem mierzyć się z licznymi trudnościami. Problem robi się wtedy, gdy dana budowa trwa latami.
Nie tak dawno pisaliśmy o remoncie ceglanego muru otaczającego słynny warszawski cmentarz Stare Powązki. Jak się okazuje, jego przebudowa zajęła aż... 14 lat. Choć akurat w tym wypadku nie można było mówić o utrudnieniach w ruchu, a jedynie przejściowych niedogodnościach dla odwiedzających nekropolię. I kto wie, być może właśnie ten czynnik przeważył o tak długim czasie trwania zabytkowego muru - można zaryzykować tezę, że nic tak nie motywuje do pracy jak wściekłość kierowców stojących w korkach.
Postanowiliśmy sprawdzić, gdzie jeszcze inwestycje w Warszawie idą wyjątkowo opornie.
Remont Sali Kongresowej (od 2014)
W kontekście najdłuższych warszawskich remontów nie sposób nie zacząć od remontu Sali Kongresowej w Pałacu Kultury i Nauki, który rozpoczął się w 2014 roku i... jego końca na horyzoncie wciąż nie widać. Inwestycja ta ewidentnie nie ma szczęścia - początkowo planowano, że Kongresowa będzie ponownie otwarta w 2017 r., a tymczasem mamy już połowę kolejnej dekady i szans na otwarcie w najbliższych miesiącach brak. Po drodze była upadłość pierwotnego wykonawcy, wstrzymanie prac, drugi konkurs i problemy z finansowaniem (zarezerwowana przez miasto kwota okazała się zbyt mała).
Wreszcie w 2023 roku prace remontowe reaktywowano. W tegorocznym (2025) budżecie na modernizację Sali Kongresowej przeznaczono 130 milionów złotych (jest to druga miejska inwestycja z najwyższym dofinansowaniem) i jest szansa, że prace uda się zakończyć do końca 2026 roku.
Budowa metra M2 (od 2006)
Metro M2. Jeśli przyjąć za początek tej inwestycji rok 2006, kiedy ustalono przebieg drugiej linii warszawskiego metra to właśnie linia M2 zasługuje na miano najdłuższej warszawskiej inwestycji. W tym wypadku jest to usprawiedliwione potężnym zakresem prac, jaki mają do wykonania budowniczowie. Poza tym znaczna część linii jest już oddana do użytku od 2015 roku, a pozostałą część otwierano kolejno w 2019, 2020 i 2022 roku.
Obecnie do oddania pozostały już tylko trzy ostatnie stacje linii zlokalizowane na Bemowie (Lazurowa, Chrzanów i Karolin) oraz Stacja Techniczno-Postojowa Karolin.
Jeśli prace uda się dokończyć w zakładanym terminie (do 2026 roku) to M2 nie pobije rekordu swojej starszej siostry. Linię M1 budowano łącznie przez 26 lat (w tym w trudnych warunkach transformacji gospodarczej i przemian politycznych).
Przeczytaj też: Pierwsza polska wieś z dostępem do metra
Linia średnicowa (etapami budowa trwa od 2018)
Zapowiadany od dawna remont kolejowej linii średnicowej to inwestycja, która trwa w swego rodzaju zawieszeniu. W pewnym sensie już się rozpoczęła (można bowiem do niej zaliczyć dobiegający właśnie do końca remont Dworca Zachodniego oraz zrealizowaną w latach 2018-2021 przebudowę Warszawy Głównej), ale jej zasadnicza część, czyli przebudowa tunelu średnicowego biegnącego przez samo centrum Warszawy został niedawno przesunięty. I to znacznie - obecny termin przeprowadzenia tych prac to dopiero kolejna dekada, czyli lata trzydzieste.
Nic dziwnego, że ta inwestycja (zaznaczmy, że nie jest to projekt miejski, ale obejmuje tereny należące do PKP PLK) jest rozkładana w czasie, biorąc pod uwagę gigantyczne utrudnienia w ruchu, które może spowodować w Śródmieściu Warszawy.
Póki co na stole jest projekt modernizacji dworca Warszawa Wschodnia. Prace tu mają ruszyć już w 2026 roku. Prawdopodobnie dopiero po ich zakończeniu (a więc po unowocześnieniu dwóch "wylotów" linii, w postaci dworców Zachodniego i Wschodniego) przyjdzie czas na kompleksową modernizację samej linii i tunelu średnicowego. Szczegóły tej inwestycji (w tym jej zaskakujący wpływ na słynną warszawska palmę) przeczytasz tu.
Wschodnia Obwodnica Warszawy (od 2008 - jako część obwodnicy Warszawy)
Wschodnia Obwodnica Warszawy (WOW) to prawdziwa drogowa epopeja GDDKiA, która przedzielona jest na etapy za sprawą kolejnych decyzji środowiskowych. Wciąż brak jednak tej najważniejszej - prawomocnej, która raz na zawsze pozwoliłaby wyznaczyć przebieg drogi i rozpocząć prace. Wszystko przez podważanie kolejnych decyzji przez sądy i protesty lokalnych mieszkańców (m.in. Wesołej).
Pod koniec 2024 roku minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział przedstawienie nowego harmonogramu działań w sprawie tej budowy i wyjście z klinczu. Na razie jednak szczegóły nie są znane.
Co ważne brak 14-kilometrowego odcinka WOW od węzła Drewnica do węzła Warszawa Wschód (Zakręt), uniemożliwia domknięcie ringu wokół Warszawy, który powstaje od 2008 roku. Tym samym ruch tranzytowy przebiega nadal po drogach wojewódzkich: 631, 637, 638 oraz ulicami Wesołej.
Park Botewa na Białołęce (od 2017)
To inwestycja ściśle lokalna, ale dobrze oddaje problemy, z jakimi borykają się niektóre miejskie inicjatywy. Starania o budowę parku na Tarchominie rozpoczęły się ponad 20 lat temu, a finalnie w 2017 roku udało się wpisać ten projekt do budżetu i rozpoczęto prace przygotowawcze do inwestycji.
Od tego czasu park Botewa, który miał być zieloną oazą spokoju dla okolicznych mieszkańców, stał się dla wielu osób prawdziwą zmorą. Wszystko przez nieustające problemy z wykonawcami, a wcześniej także z finansowaniem budowy.
W wakacje 2024 władze Białołęki zerwały umowę z dotychczasowym wykonawcą i od tej pory prace na terenie parku stanęły. Lokalny ratusz wciąż szuka nowej firmy, która dokończy pechową inwestycję.
Najdłuższe inwestycje w Warszawie - zobacz je wszystkie w galerii: