Liczba wypadków śmiertelnych w Warszawie w 2022 roku
- W 2022 roku w Warszawie były 33 wypadki śmiertelne i jest to najniższa liczba takich wypadków w historii Warszawy, od kiedy prowadzone są statystyki (od 1983 roku) - powiedział wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski podczas wtorkowej konferencji prasowej. - To dwa razy mniej wypadków śmiertelnych niż 10 lat wcześniej. To pokazuje, że zbliżamy się do tego, żeby wykluczyć wypadki śmiertelne na naszych drogach - dodał.
Zaznaczył, że celem ratusza jest stan, w którym w ogóle nie będzie wypadków śmiertelnych. - To piekielnie trudny do osiągnięcia cel, ale śledząc statystyki, które mamy za ubiegłe lata, widzimy, że do tego celu się zbliżamy - dodał.
- Pamiętajmy o tym, że to nie piesi są zagrożeniem dla kierowców. 95 proc. wypadków spowodowanych w ubiegłym roku to wypadki spowodowane przez kierujących pojazdami. Aż jedna trzecia z tych wypadków spowodowane jest przekroczeniem prędkości - wyjaśnił.
Zaznaczył, że prowadzone przez ratusz konsultacje o strefie Tempo 30, to nie konsultacje o spowolnieniu ruchu, ale o naszym bezpieczeństwie. - Dostosowanie prędkości do warunków to nie tylko dostosowanie prędkości do znaku, ale również do tego, jaka mamy widoczność, jaki jest stan nawierzchni i jakie są warunki atmosferyczne - zaznaczył.
W 2022 roku na warszawskich drogach zginęło 16 pieszych, z czego aż sześcioro zginęło na pasach.
- Wprowadzamy rozwiązania, które wymuszają zwolnienie zachowanie szczególnej ostrożności. Ale pamiętajmy, to nie infrastruktura zabija ludzi, to kierujący - zaznaczył wiceprezydent.
Dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Michał Domaradzki przekazał, że w ciągu sześciu miesięcy tego roku w wypadkach drogowych na warszawskich ulicach zginęło osiem osób, w tym aż pięcioro pieszych. W ubiegłym roku zginęły w tych wypadkach w stolicy 33 osoby.
- 17 ofiar śmiertelnych na jeden milion mieszkańców to wartość wyraźnie lepsza niż średnia Unii Europejskiej, która mówi o 47 ofiarach na milion mieszkańców. Również wyraźnie lepsza niż w Polsce, gdzie ginie 59 mieszkańców na milion - powiedział.
Przewodniczący komisji bezpieczeństwa i porządku publicznego w Radzie Warszawy Piotr Mazurek zaznaczył, że samorząd warszawski wspomaga finansowo policję. W ciągu dwóch lat przekazano policji 11 hybrydowych radiowozów oraz środki finansowe na średnio 150 służb ponadnormatywnych miesięcznie dedykowanych do wydziału ruchu drogowego.
Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski podkreślił, że flagowym projektem drogowców jest doświetlanie przejść dla pieszych. - W tym roku chcemy doświetlić ponad 300 przejść - podkreślił. Przekazał też dane zaprezentowane w raporcie o stanie bezpieczeństwa drogowego w Warszawie, z którego wynika, że w godzinach nocnych - między 23 a 9 nie zginął żaden pieszy, co pokazuje, że infrastruktura, m.in. doświetlanie, jest bardzo ważna.
Zaapelował do motocyklistów, żeby zdjęli nogę z gazu, bo wypadki z ich udziałem często kończą śmiercią. Przypomniał, że w 2022 roku zginęło ośmioro motocyklistów. - O ile wskaźniki śmiertelności na warszawskich drogach spadają, to jeśli chodzi o motocyklistów liczba się utrzymuje i oscyluje pomiędzy siedmioma a dziewięcioma rok w rok - dodał.
Dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Tamas Dombi podkreślił, że w ub. roku zatwierdzono dwa tysiące projektów stałej organizacji ruchu. - One wszystkie mają się przyczynić do poprawy tego bezpieczeństwa przez poprawę przejść dla pieszych - wyjaśnił. - 200 z tych projektów to były same słupki, które są często jedyną możliwością, żeby zapewnić bezpieczeństwo przed przejściem dla pieszych, żeby fizycznie uniemożliwić ograniczenie widoczności przez np. zatrzymujący się samochód. 60 projektów to są progi zwalniające - dodał.
Gdzie w Warszawie dochodzi do największej liczby wypadków?
Gdzie w 2022 r. najczęściej dochodziło do wypadków? W Raporcie o stanie bezpieczeństwa poznaliśmy feralne skrzyżowania oraz odcinki. Prezentują się one następująco:
- Skrzyżowania:
- Al. Solidarności – Okopowa (rondo Kercelak) - sześć wypadków; sześciu rannych (w tym dwóch pieszych);
- Świętokrzyska – Prosta – al. Jana Pawła II (rondo ONZ) - cztery wypadki; czterech rannych (w tym trzech pieszych);
- Dolina Służewiecka – Nowoursynowska - cztery wypadki; sześciu rannych;
- Odcinki:
- Tamka (Kopernika ‑ Kruczkowskiego) - trzy wypadki; trzech rannych (w tym najechanie na pieszego i jeden pieszy ranny);
- Al. Obrońców Grodna (al. Prymasa Tysiąclecia ‑ Lazurowa) - trzy wypadki; trzech rannych;
- Most Łazienkowski (część Praska do węzła Wał Miedzeszyński) - pięć wypadków; pięciu rannych (w tym najechanie na pieszego i jeden pieszy ranny);
- Al. Jerozolimskie (E. Plater – al. Jana Pawła II) - cztery wypadki; czterech rannych (w tym dwa najechania na pieszego i dwóch pieszych rannych);
- Al. Jerozolimskie (Żelazna – pl. Zawiszy) - trzy wypadki; trzech rannych (w tym najechanie na pieszego i jeden pieszy ranny);
- Czerniakowska (29 Listopada ‑ Szwoleżerów) - trzy wypadki; trzech rannych (w tym najechanie na pieszego i jeden pieszy ranny).
Statystyki za 2022 r. dla poszczególnych dzielnic wyglądały natomiast tak:
- Śródmieście - 112 wypadków, 130 rannych, jeden zabity;
- Mokotów - 106 wypadków, 118 rannych, ośmiu zabitych;
- Wola - 86 wypadków, 88 rannych, trzech zabitych;
- Praga-Południe - 56 wypadków, 60 rannych, czterech zabitych;
- Ursynów - 50 wypadków, 58 rannych;
- Ochota - 45 wypadków, 49 rannych;
- Włochy - 42 wypadki, 42 rannych, czterech zabitych;
- Bemowo - 38 wypadków, 41 rannych;
- Targówek - 37 wypadków, 44 rannych, dwóch zabitych;
- Białołęka - 36 wypadków, 40 rannych, jeden zabity;
- Praga-Północ - 30 wypadków, 29 rannych, czterech zabitych;
- Wawer - 29 wypadków, 31 rannych, dwóch zabitych;
- Bielany - 25 wypadków, 25 rannych, dwóch zabitych;
- Żoliborz - 24 wypadki, 24 rannych;
- Rembertów - 16 wypadków, 15 rannych, dwóch zabitych;
- Wilanów - 10 wypadków, 12 rannych;
- Ursus - siedem wypadków, siedmiu rannych;
- Wesoła - trzy wypadki, trzech rannych.
Ogółem doszło więc do ponad 750 wypadków, w których poszkodowanych zostało ponad 800 osób.