Skąd wzięły się nazwy?
Wyboru propozycji imienia dla nowego tramwaju dokonało kilkuosobowe jury. Jego przewodniczącymi byli profesor Grażyna Majkowska i profesor Jerzy Bralczyk z Uniwersytetu Warszawskiego. Komisja wybrała pięć zróżnicowanych opcji. Dlaczego akurat te nazwy zostały dopuszczone do głosowania, tłumaczy Łukasz Ostoja-Kasprzycki z portalu PoWarszawsku, który był członkiem jury.
- Syreniak czyli określenie warszawiaka. Co prawda jest to tramwaj koreański, ale stał się już warszawski. Fryderyk pochodzi oczywiście od Fryderyka Chopina. Dryndaj czy Dzyndzaj to określenie na tramwaj zaczerpnięte z gwary warszawskiej. Avant to z kolei nie moja propozycja. Jest ona dość modernistyczna. Pochodzi z języka łacińskiego. Mamy jeszcze Warsolino, przypuszczam że jest to wariacja na temat Pendolino. Tramwaj pewnie będzie tak szybki jak nasz pociąg - mówi autor prowadzący słynny portal.
Polecany artykuł: Warszawa robi porządek z hulajnogami! Będą nowe zakazy i ograniczenia prędkości
Jak wygląda nowy tramwaj?
Bezimienny jeszcze pojazd Hyundaia to najnowszy zakup Tramwajów Warszawskich. Na stołecznych torowiskach pojawią się łącznie 123 tramwaje koreańskiego producenta. Na razie do Warszawy dotarło tylko pięć zamówionych egzemplarzy. - Będą to najdłuższe tramwaje, jakie kiedykolwiek jeździły po stołecznych torowiskach. W każdym z nich będzie mogło podróżować nawet 240 osób. Pierwsze nowe tramwaje powinny lada dzień wyjechać na stołeczne torowiska. Wagony mają już homologację, przechodziły też szczegółowe testy prowadzone przez pracowników Tramwajów Warszawskich. Warto też dodać, że pomimo iż tramwaje są koreańskie, to aż 60 procent ich komponentów powstało w Polsce i Unii Europejskiej - mówi Maciej Dutkiewicz z Tramwajów Warszawskich. Prócz najdłuższej, 33-metrowej wersji tramwaju, zamówiono także dwa krótsze składy. Pojazdy - w zależności od specyfikacji - będą mogły jeździć w jednym, jak i w dwóch kierunkach.
Podczas testów okazało się, że będą to również najcichsze tramwaje używane w Warszawie. Poziom dźwięku wyniósł 74 decybele, a najcichszy obecnie pojazd w stolicy wytwarza hałas na poziomie 77 decybeli. Nowe tramwaje jeżdżą ciszej dzięki tzw. wózkom obrotowym, które pomagają w pokonywaniu ciasnych zakrętów czy łuków i ograniczają zużycie szyn.
Czytaj także: Ministerstwo Zdrowia: Szczepionka chroni przed wariantem omikron!
Wszystkie zamówione tramwaje trafią do Warszawy do kwietnia 2023 roku.
Kiedy koniec głosowania?
Głosować na nazwę nowego warszawskiego tramwaju można do 13 grudnia. Głos na wybraną przez siebie nazwę można oddać TUTAJ >>> [LINK do głosowania].
Masz dla nas ciekawy temat lub jesteś świadkiem wyjątkowego zdarzenia? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i newsy z Waszej okolicy!