Neon "Małgosia" znów rozświetla Żoliborz. Żabka przywróciła kultowy symbol placu Wilsona

2025-07-24 16:56

Neon "Małgosia" powrócił na fasadę kamienicy przy ul. Toeplitza 2 w Warszawie. To efekt współpracy franczyzobiorcy Żabki, artystów i lokalnych instytucji. Kultowy symbol Żoliborza odzyskał blask po blisko 20 latach. Zobaczcie zdjęcia.

Powrót kultowego neonu na plac Wilsona

Po latach nieobecności, jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli warszawskiego Żoliborza znów świeci – neon „Małgosia” powrócił na swoje miejsce nad lokalem usługowym przy ul. Toeplitza 2, tuż przy placu Wilsona. To miejsce dobrze znane starszym mieszkańcom – kiedyś działał tu popularny sklep WSS Społem, a teraz – Żabka, która odtworzyła historyczny klimat miejsca.

Inicjatywa odtworzenia neonu to wspólne dzieło wielu osób: franczyzobiorcy Krzysztofa Liegmanna, artysty Marka Maciejczyka, eksperta od neonów Andrzeja Rzepnikowskiego (Neon Styl), zespołu Żabki oraz pracowników Archiwum Ośrodka KARTA i Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej – Żoliborz Centralny.

– To nie był zwykły szyld. To symbol dzieciństwa i codziennych spacerów po Żoliborzu – mówi Liegmann. – Od początku wiedziałem, że musimy go przywrócić.

Neon jak dawniej – ręczna robota i szacunek dla detalu

Oryginalny neon nie przetrwał, dlatego wykonano jego wierną replikę. Projekt powstał na podstawie archiwalnych zdjęć i wspomnień mieszkańców. Każdy szklany element neonu „Małgosia” został uformowany ręcznie i wypełniony gazem szlachetnym – tak jak dawniej. Za wykonanie odpowiadał Andrzej Rzepnikowski z renomowanej pracowni Neon Styl.

Modernistyczna kamienica przy Toeplitza 2, zbudowana przez Warszawską Spółdzielnię Mieszkaniową w stylu art déco, od początku pełniła ważną funkcję społeczną – mieściły się tu apteka i sklep spożywczy. Dziś działa tu Żabka, która nie tylko oferuje codzienne zakupy, ale i pielęgnuje lokalną tożsamość.

– Otwarcie sklepu w historycznej lokalizacji to dla nas zobowiązanie – podkreśla Przemysław Kijewski, COO Żabka Polska. – Staramy się działać z szacunkiem dla architektury i lokalnej społeczności.

Żabka w lokalnej odsłonie

To nie pierwszy raz, gdy Żabka wpisuje się w lokalny krajobraz – już blisko 800 sklepów sieci działa w wersji z niestandardowym, monochromatycznym logo, często dostosowanym do historycznego otoczenia. W przypadku „Małgosi” zadbano o każdy szczegół, by miejsce odzyskało dawny charakter.

Galeria Neonów zostaje we Wrocławiu. Będzie większa!