Raport zamówiony przez stołeczny ratusz ujawnił ponurą prawdę o piciu warszawskiej młodzieży. Dla młodych osób w stolicy używki często nie mają tajemnic, a jeszcze w dzieciństwie zdarza się, że próbują one niedozwolonych substancji. Raport ujawnia, że już w wieku 7 lat zdarzało się niektórym jednostkom sięgnąć po piwo. Nic dziwnego, że w tej sytuacji władze miasta starają się reagować.
Alkohol wcale nie jest niezbędnym elementem dobrej zabawy, a jego picie bez wątpienia może wyrządzić więcej szkody niż pożytku, zwłaszcza w przypadku młodego organizmu. By pokazać młodzieży prawdziwe oblicze spożywania trunków, Warszawa rozpoczęło kampanię społeczną pod hasłem "Nie daj się nabić w butelkę. Z alkoholem nie wygrasz".
"Nie daj się nabić w butelkę. Z alkoholem nie wygrasz". Ruszyła warszawska kampania
Wyżej wspomniane statystyki dobitnie pokazują, że wiek inicjacji alkoholowej obniża się z roku na rok. 80% uczniów z grupy wiekowej 15-16 lat zadeklarowało, że piło alkohol przynajmniej raz w ciągu całego swojego życia. W grupie 17-18 lat było to już 92,8% uczniów. Zamiast czekać, trzeba działać by zmniejszyć społeczną szkodliwość napojów wyskokowych.
Jakie jest główne założenie miejskiej kampanii? Ma ona uświadomić młodzieży, że spożywanie alkoholu może mieć bardzo destrukcyjny wpływ na ich obecne życie: obniżony nastrój, wstyd za swoje zachowanie, robienie rzeczy, których się później żałuje, przekroczenie granic innej osoby. Celem akcji jest także zwrócenie uwagi na powszechną akceptację picia alkoholu, który nie jest postrzegany jako niebezpieczna używka, w przeciwieństwie np. do narkotyków.
Czytaj także: Policja zlikwidowała domową plantację marihuany na Żoliborzu
Kampania realizowana jest głównie w mediach społecznościowych, które najsprawniej trafiają do młodych użytkowników internetu: YouTube, TikTok, Facebook. Kampanii towarzyszy spot pod nazwą „Gra w butelkę” oraz wielkoformatowy mural, który oglądać można przy skrzyżowaniu al. Jana Pawła II z ul. Anielewicza w Warszawie. Pojawienie się muralu związane jest z konkursem dla młodzieży, w którym nagrodą będzie możliwość realizacji wspólnego nagrania z Marcinem Kruszewskim, patronem akcji.
Merytorycznym opiekunem kampanii jest dr Bohdan Woronowicz, certyfikowany specjalista terapii uzależnień i laureat Nagrody m.st. Warszawy. Doktor Woronowicz założył Ośrodek Terapii Uzależnień w Instytucie Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, którym kierował przez 35 lat. Obecnie jest prezesem zarządu Fundacji „Zależni-Nie-Zależni”. Kampania powstała na zlecenie Miasta Stołecznego Warszawy oraz Centrum Wspierania Rodzin „Rodzinna Warszawa”.
Więcej informacji na jej temat możecie znaleźć pod adresem: grawbutelke.rodzinnawarszawa.pl/.