CPK

i

Autor: CPK CPK - wizualizacja

Norman Foster zaprojektuje za 856 mln zł Centralny Port Komunikacyjny

Oferta konsorcjum Foster+Partners i Buro Happold była najkorzystniejsza w postępowaniu na projekt terminala i dworca kolejowego CPK - poinformowali przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ofertę wyceniono na 856 mln zł.

Budowa CPK. Wiadomo, kto zaprojektuje megalotnisko

"W postępowaniu na MasterArchitekt terminala i dworca kolejowego CPK wzięło udział pięć konsorcjów" - przypomnieli na Twitterze przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Dodali, że najwyżej oceniona została oferta Foster+Partners i Buro Happold. Spółka czeka na uprawomocnienie się decyzji.

"To jeszcze nie jest ostateczny wynik, czekamy na uprawomocnienie, ale z pewnością kolejny bardzo znaczący kamień milowy. Dziękuję wszystkim uczestnikom tego, kolejnego już, postępowania prowadzonego w formule dialogu konkurencyjnego" - poinformował na Twitterze prezes CPK Mikołaj Wild.

Zakładany budżet zadań projektowych to 962 mln zł brutto. Wybrana oferta mieści się w kosztorysie i wynosi 856 mln zł brutto.

Norman Foster, brytyjski architekt, znany jest w Polsce między innymi z projektu 310-metrowego wieżowca Varso, który powstał w centrum Warszawy.

Foster Partners zaproponowało modułową konstrukcję lotniska- główny terminal ma mieć kształt klucza, dodatkowe mają mieć kształt "X" i powstawać w późniejszych latach. Całość połączy kolejka.

Rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk dodał, że wybrany został projektant "z ogromnym doświadczeniem".

W czerwcu rzecznik CPK informował, że spółka zaprosiła do złożenia ofert pięć firm i konsorcjów, które brały udział w dialogu konkurencyjnym.

Przedstawiciel spółki tłumaczył, że zamówienie na projektanta generalnego, czyli tzw. master architekta, obejmie usługi projektowania głównego terminala (w ramach kolejnych etapów również tzw. terminali satelitarnych), a także dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym w lokalizacji przestawionej w ramach prezentacji wariantu inwestorskiego.

Wybrany projektant będzie współpracował m.in. z master plannerem CPK, czyli firmą Arup, doradcą strategicznym - Portem Lotniczym Incheon z Seulu, a także np. z generalnym projektantem inżynierii lądowej (MCE). Do master architekta będą dołączali wykonawcy pozostałych prac projektowych, których spółka CPK planuje wybrać w kolejnych przetargach.

Kiedy powstanie CPK?

Centralny Port Komunikacyjny ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. Ma to być węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Protest przeciw CPK w Warszawie