Nowe oblicze Zachodniego
To pierwszy nowy peron, który został oddany do użytku podróżnych. Jest całkowicie zadaszony, oświetlony, a oczekujący na pociąg podróżni będą mogli skorzystać z ławek czy osłoniętych poczekalni. W ciągu doby przewiduje się, że przy peronie przejedzie blisko 80 pociągów z 700 odwiedzających dziennie stację Warszawa Zachodnia.
Na peron 6 prowadzi specjalnie wybudowana kładka. Połączy ona wejście na stację od strony ulicy Tunelowej i peron 5, z którego dalej można iść starym przejściem podziemnym. To jednak nie jedyne nowości - pociągi powracają na peron Dworca Zachodniego, znajdujący się na kolei obwodowej (peron numer 9, kiedyś numer 8). - To oznacza, że przywrócono połączenie Dworca Zachodniego z Dworcem Gdańskim - mówi Karol Jakubowski z Polskich Linii Kolejowych.
Na jakim etapie są prace?
Ze względu na szeroko zakrojone roboty, stacja nie może zagwarantować, że będzie w stanie zapewnić komfort poruszania się osobom niepełnosprawnym. Tymczasem robotnicy kończą prace przy budowie peronów 7 i 8. Wysoce zaawansowane roboty budowniczy prowadzą też w nowym przejściu podziemnym (swoim zasięgiem dotrze nawet do peronu linii obwodowej) czy tunelu tramwajowym. Ułożono już nowe tory i rozwieszono sieć trakcyjną. Kończy się część prac przy zadaszeniu hali peronowej - docelowo przykryte będzie osiem peronów stacji. Powstaje także LCS - lokalne centrum sterowania z komputerowymi urządzeniami. LCS zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.
Modernizacja dworca będzie kosztowała około 2 miliardy złotych. Polskie Linie Kolejowe starają się o dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych. Stacja ma być w pełni gotowa do użytku do końca 2023 roku.
Masz dla nas ciekawy temat lub jesteś świadkiem wyjątkowego zdarzenia? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i newsy z Waszej okolicy!