Atrakcje stolicy

Nowy zabytek w Warszawie. Dawna fabryka FSO na Żeraniu znalazła się na liście

Warszawa wzbogaciła się o nowy zabytek. Została nim hala kolebkowa znajdująca się na Żeraniu. Niegdyś była to część słynnych na cały kraj zakładów Fabryki Samochodów Osobowych (FSO). Decyzja wojewódzkiego konserwatora zabytków może ocalić popadający w ruinę budynek.

Budynek dawnej Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu w Warszawie na liście zabytków

Decyzją Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków hala kolebkowa stanowiąca część dawnej Fabryki Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu (Praga-Północ) dołączyła do grona zabytków regionu.

Oddana do użytku w 1953 roku hala przy ul. Jagiellońskiej 88G stanowi najstarszy zachowany współcześnie budynek należący niegdyś do FSO. Powstawała w oparciu o projekt włoskich architektów od 1949 roku. W hali wykonywane były nadwozia oraz prowadzano montaż samochodów.

Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków podejmuje starania, aby wpisać na listę zabytków również pozostałą część nieruchomości stanowiącą niegdyś zakłady produkcyjne FSO.

FSO - historia marki

Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) była polskim przedsiębiorstwem przemysłu motoryzacyjnego produkujące samochody osobowe. Powstała w PRL-u w 1950 roku i była ikoniczną marką tamtych czasów.

6 listopada 1951 roku o godzinie 14:00 z hali montażowej FSO zjechał pierwszy samochód osobowy wyprodukowany w powojennej Polsce. Była to Warszawa M-20. Jej produkcja trwała przez kolejne 22 lata, aż do 1973 roku.

W zakładach na Żeraniu powstawały również samochody takie jak fiaty 125, syreny, polonezy, a później - już w latach III RP - także kilka modeli Daewoo. Ostatnim modelem samochodu który był tu produkowany był Chevrolet Aveo. Jego historia w FSO zakończyła się w 2011 roku.

Co ciekawe, firma FSO istnieje do dziś i zatrudnia łączną liczbę 1400 pracowników. Łącznie, w całej jej historii, z taśm produkcyjnych FSO zjechało 3 953 048 modeli aut. Najwięcej było wśród nich Polskiego Fiata 125p, bo aż 1 445 699 sztuk tej motoryzacyjnej ikony PRL-u.

Tak wyglądają wnętrza hali - zobacz zdjęcia:

Brakujący przystanek autobusowy na Żeraniu