Po zakończeniu konsultacji i dodatkowych analizach warszawska strefa czystego transportu (SCT), obejmie większy obszar, niż pierwotnie zakładano i jednocześnie wprowadzi dodatkowe rozwiązania dla mieszkańców Warszawy – m.in. dla seniorów i mieszkańców strefy płacących podatki - podał w połowie listopada stołeczny ratusz. Ostateczną decyzję podejmie prawdopodobnie w grudniu Rada m.st. Warszawy.
Strefa czystego transportu w Warszawie
Według założeń warszawska strefa czystego transportu obejmie: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ; prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody); większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca); około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).
W pierwszym etapie (od lipca 2024 do końca 2025 roku) do SCT nie wjadą samochody z silnikami benzynowymi (w tym LPG) wyprodukowane przed 1997 rokiem lub niespełniające normy Euro 2 oraz z silnikami Diesla wyprodukowane przed 2006 rokiem lub niespełniające normy Euro 4.
Osoby zamieszkałe wewnątrz SCT i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata. Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.
Eksperci: Co dziesiąte auto nie wjedzie do centrum stolicy
Eksperci z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR oszacowali, ile samochodów z Warszawy i okolic obejmą nowe przepisy. "W parku pojazdów (czyli w bazie danych, obejmującej wszystkie auta zarejestrowane na danym terenie) na koniec 2022 roku w Warszawie i tzw. obwarzanku (powiaty zlokalizowane wokół stolicy) widniały 1 985 172 samochody osobowe z silnikami benzynowymi i diesla (z czego w samej Warszawie 1 205 181 sztuk). Łącznie w I etapie (od 1 lipca 2024 do końca 2025 roku) do strefy nie będzie mogło wjechać aż 206 541 aut, czyli 10,40 proc. całego parku Warszawy i "obwarzanka". W przypadku samej Warszawy mówimy o 92 360 autach osobowych stanowiących 7,66 proc. stołecznego parku pojazdów" - czytamy na samar.pl.
"Mieszkańcy strefy będą przez kilka lat wyłączeni z wprowadzanych w Warszawie obostrzeń. Te zwolnienia obejmą około 23 135 samochodów (dane szacunkowe), co daje 1,92 proc. udziału w parku aut osobowych w samej Warszawie. To jednak oznacza, że takie osoby mają jedynie około czterech lat na pozbycie się swych aut (zwolnienie dla mieszkańców SCT obowiązuje do końca 2027 roku)" - podsumowali eksperci.