Średnie zapełnienie w ciągu dnia rzędu 33-34 proc., maksymalne dochodzące do 41 proc. - tak wygląda zainteresowanie parkingiem P+R Połczyńska według własnych danych Zarządu Transportu Miejskiego. Warszawski samorząd postanowił znaleźć dla niego nowe funkcje.
P+R Połczyńska czeka na chętnych
Znajdujący się obok remontowanego centrum handlowego Fort Wola parking P+R Połczyńska pozostaje jednym z najsłabiej wykorzystywanych parkingów "parkuj i jedź" w Warszawie. Kierowcy wjeżdżający do Warszawy ul. Połczyńską teoretycznie powinni przesiadać się tam do tramwajów, by dojechać do centrum miasta w około 20 minut.
W praktyce robią to nieliczni a większość spośród pół tysiąca miejsc postojowych stoi niewykorzystywana. Sytuacja być może zmieni się po otwarciu stacji kolejowej Połczyńska, z której będzie można dojechać np. na Dworzec Gdański. Inwestycja nie wyszła jednak dotąd poza etap zapowiedzi. Tymczasem warszawski ratusz ma pomysł na wzbogacenie parkingu o nowe funkcje.
Parking ma być eko
Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił właśnie przetarg na przebudowę parkingu P+R Połczyńska. Większość prac skupi się na nadaniu mu bardziej ekologicznego charakteru. Część betonowej nawierzchni obiektu zostanie zmieniona na przepuszczającą wodę. Zostanie wybudowany system zagospodarowania wód opadowych i roztopowych. Powstaną zbiorniki retencyjne, w tym jeden otwarty o charakterze rekreacyjnym. Zgromadzona w nich woda będzie wykorzystywana m.in. do podlewania roślin.
Tereny zielone – łącznie ponad hektar – zostaną uporządkowane oraz obsadzone nowymi drzewami i krzewami. Pojawi się także ogólnodostępny ogród ze ścieżkami edukacyjnymi i ławkami. Zielone będą też zadaszenia budowli: drewniane konstrukcje nad miejscami parkingowymi i budynek zaplecza technicznego pokryją roślinne dywany z panelami fotowoltaicznymi.
Wdrożony będzie także system zarządzania energią, w ramach którego powstanie przemysłowy magazyn energii elektrycznej, a oświetlenie wymienione zostanie na energooszczędne. Osoby zostawiające samochody elektryczne zyskają dziesięć punktów ładowania. Dodatkowe punkty zaplanowano także dla rowerów.
Warszawa bierze pożyczkę
Na dofinansowanie inwestycji warszawski samorząd zamierza zaciągnąć pożyczkę w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ratusz chce pożyczyć 10 mln zł, pozostała część kwoty będzie pochodzić z miejskich funduszy celowych związanych z ochroną środowiska. Prace mają potrwać dziewięć miesięcy. Przez kolejnych pięć lat wykonawca będzie odpowiedzialny za pielęgnację i utrzymanie zieleni, konserwację nawierzchni i obiektów małej architektury oraz serwis instalacji, systemów i urządzeń.