Przystanek PKP Warszawa Wawer po remoncie
Od 20 września mieszkańcy Wawra mogą dotrzeć do pociągów dzięki nowemu przejściu podziemnemu. Prowadzi ono na zmodernizowany niedawno przystanek kolejowy.
Projekt ten był współfinansowany ze środków unijnych POIiŚ - nadrzędnym celem było zaś to, aby zabytkowe elementy harmonijnie współgrały z nowoczesnymi rozwiązaniami.
Podczas prac konserwatorskich na przystanku znaleziono zabytkową historyczną kostkę bazaltową. Zdecydowano się wykorzystać ją poprzez ułożenie w środkowym pasie peronów oraz przy wyjściu z przejścia podziemnego.
Zabytkowe elementy znalazły swoje miejsce również w samym przejściu podziemnym, gdzie historyczne płytki komponują się z nowymi - współczesnymi- kształtem kolorem i formą. Odtworzono również drewniane poręcze, które swoim kształtem nawiązują do oryginalnych elementów.
- Podróżowanie koleją w Warszawie łączy współczesność z szacunkiem dla dziedzictwa miasta, co można zobaczyć na przykładzie przystanku w Wawrze - mówi Marcin Dawidowicz, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków, pod którego pieczą dokonywano modernizacji przystanku.
Historia przystanku Warszawa Wawer i jego rola
Przystanek PKP Warszawa Wawer został pierwotnie otworzony w 1936 roku jako część linii otwocko-grodziskiej, jednak podczas II wojny światowej uległ zniszczeniu wraz z tunelem. W latach 1959-1961 przeprowadzono jego odbudowę, z zachowaniem szczególnej troski o oryginalne elementy.
Obecnie przystanek każdego dnia obsługuje od 700 do nawet tysiąca pasażerów. Zatrzymują się tu m.in. pociągi lokalne zmierzające do Otwocka, Pruszkowa i Warszawy, ale też dalsze połączenia: do Łowicza i Dęblina.