metro

i

Autor: Wikimedia Commons / Andrzej Barabasz

Pięć linii metra w Warszawie. Jak mogą przebiegać według planów ze studium rozwoju?

2022-11-09 19:26

Metro w Warszawie znacznie się rozrośnie? Projekt studium dla stolicy pokazuje, że w mieście miałoby funkcjonować aż pięć linii podziemnej kolejki. Którędy mogłyby przebiegać?

Prace nad studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy trwają od maja 2018 roku. Jego założenia mają objąć okres aż do 2050 roku. Choć opinia publiczna nie poznała jeszcze oficjalnie szczegółów dokumentu, te trafiły już do radnych. Więcej informacji na jego temat przekazała więc Anna Lewandowska, radna dzielnicy Ursus.

Jedną z najważniejszych kwestii w studium okazują się plany dotyczące rozbudowy metra. - W studium zakłada się, że w warszawskim systemie transportu publicznego autobusy będą pełnić przede wszystkim rolę uzupełniającą i dowozową do wydajniejszych środków transportu. [...] I wreszcie metro... W studium zakłada się, że nadrzędnym środkiem miejskiego transportu zbiorowego w Warszawie pozostanie metro. Ustala się, że docelowo sieć metra będzie składała się z pięciu linii - przekazała Lewandowska.

Czytaj również: Obchody 11 listopada 2022 w Warszawie spowodują utrudnienia. Jak pojadą autobusy i tramwaje?

Warszawa z nowymi liniami metra? Tak miałyby przebiegać

Jak dokładnie mają przebiegać wspomniane linie? Ich kształt miałby wyglądać następująco:

  • M1 w relacji Kabaty – Młociny; przebieg linii: Kabaty - Natolin - Imielin - Stokłosy - Ursynów - Służew - Wilanowska - Wierzbno - Racławicka - Pole Mokotowskie - Politechnika - Pl. Konstytucji - Centrum - Świętokrzyska - Ratusz-Arsenał - Muranów - Dworzec Gdański - Pl. Wilsona - Marymont - Słodowiec - Stare Bielany - Wawrzyszew - Młociny;
  • M2 w relacji Ursus Niedźwiadek – Marymont; przebieg linii: Ursus Niedźwiadek - Szamoty - Ursus Płn. - Karolin - Chrzanów - Lazurowa - Bemowo - Ulrychów - Księcia Janusza - Młynów - Płocka - Rondo Daszyńskiego - Rondo ONZ - Świętokrzyska - Nowy Świat - Centrum Nauki Kopernik - Stadion - Dworzec Wileński - Szwedzka - Targówek Mieszkaniowy - Trocka - Zacisze - Kondratowicza - Bródno - Toruńska - Żerań FSO - Potok - Marymont;
  • M3 w relacji Stadion − Żwirki i Wigury; przebieg linii: Żwirki i Wigury - Wyględów - Racławicka - Stary Mokotów - Sielce - Czerniaków - Siekierki - Gościniec - Gocław - Nowaka-Jeziorańskiego - Witolin - Wiatraczna - Mińska - Dworzec Wschodni - Stadion;
  • M4 w relacji Myśliborska – Wilanów; przebieg linii: Wilanów - Sobieskiego - Stegny - Dolina Służewiecka - Wilanowska - Ksawerów - Rondo UE - Służewiec - Żwirki i Wigury - Rakowiec - Banacha - Pl. Narutowicza - Pl. Zawiszy - Rondo Daszyńskiego - Kercelak - Cm. Żydowski - Rondo Babka - Pl. Grunwaldzki - Marymont - Ruda - Stare Świdry - Henryków - Myśliborska;
  • M5 w relacji Szamoty – Gocławek; przebieg linii: Szamoty - Ursus - Pl. Tysiąclecia - Skorosze - Wiktoryn - Al. Jerozolimskie - Śmigłowca - Dworzec Zachodni - Pl. Narutowicza - Filtry - Pl. Konstytucji - Piękna - Solec - Saska Kępa - Kanał Gocławski - Przyczółek Grochowski - Ostrobramska - Witolin - Marsa - Gocławek.

Nie wiadomo oczywiście, czy wszystkie opisane linie metra powstaną. Na to potrzeba bowiem niemałych środków finansowych. Swoją opinię w sprawie powinni również w toku konsultacji wyrazić sami mieszkańcy.

Tu śpią pociągi metra. Tak wygląda od wewnątrz stacja techniczno-postojowa na Kabatach