telefon

i

Autor: Unsplash

Finanse

Duży bank radzi, jak bronić się przed oszustami. Wyłudzacze mogą się podszywać

2024-04-05 15:00

BNP Paribas umieścił na swojej stronie internetowej ważny komunikat dotyczący bezpieczeństwa. Oszuści dzwonią bowiem do klientów banku, podszywając się pod jego przedstawicieli i próbując przejąć pieniądze ofiary. Instytucja wyjaśniła już, jak można bronić się przed wyłudzaczami.

BNP Paribas ostrzega klientów

Komunikat został opublikowany jakiś czas temu i od tamtej pory niezmiennie ukazuje się oczom klientów BNP Paribas, gdy tylko wejdą na stronę internetową swojego banku. Przedstawiciele instytucji wyjaśnili w nim, że oszuści coraz częściej korzystają z tzw. vishingu. Na czym to dokładnie polega?

Oszuści dzwonią do posiadaczy kont w BNP Paribas oraz innych bankach lub wysyłają im SMS-y. Podszywają się przy tym pod zaufaną instytucję, w której dana osoba otworzyła rachunek. W rozmowie z potencjalną ofiarą wyłudzacze tłumaczą, że doszło do rzekomej blokady konta lub informują o oczekującym przelewie. Wówczas zaczynają namawiać, by pobrać wskazaną przez nich aplikację.

- Oszuści przygotowują rozmowy tak, by były wiarygodne i uśpiły czujność Klienta - są w stanie przekonać rozmówcę, że rozmawia z pracownikiem banku lub inną osobą godną zaufania. Dla uwiarygodnienia kontaktu, potrafią wyświetlić na telefonie ofiary numer telefonu lub nazwę instytucji (np. banku) - przekazał BNP Paribas.

Niestety, pobranie wspomnianych aplikacji może skończyć się przekazaniem kontroli nad kontem wyłudzaczom. Oddaniem im w dobrej wierze jakichkolwiek pieniędzy doprowadzi natomiast do ich trwałej utraty.

Pracownik BNP Paribas nigdy o to nie zapyta

W jaki sposób można więc ochronić się przed coraz bardziej "kreatywnymi" oszustami? Należy przede wszystkim zachować czujność. Przedstawiciele BNP Paribas przypomnieli, że w rozmowie z klientem nigdy nie poproszą o hasło lub login do bankowości internetowej, ani o numer karty oraz kod CVV. Nie zwrócą się również z prośbą o instalację dodatkowego oprogramowania czy aplikacji w celu udzielenia zdalnego dostępu do urządzenia posiadacza konta. Ostatecznie nie będzie również mowy o podawaniu kodów BLIK, wpłatach czy wypłatach pieniędzy, ani ich przelewaniu na wskazany rachunek.

- Jeśli masz wątpliwości, czy rozmawiasz z pracownikiem banku - rozłącz się! Sprawdź numer na stronie internetowej i oddzwoń - zaapelował BNP Paribas.

Jak się bronić przed oszustami? Duży bank ma rady dla swoich klientów

Przedstawiciele BNP Paribas wyjaśnili również, w jaki sposób ich klient może szybko i łatwo zweryfikować tożsamość rozmówcy. Pomoże to sprawdzić, czy naprawdę jest on pracownikiem banku. Jak to zrobić?

Wystarczy poprosić w trakcie rozmowy o potwierdzenie tożsamości przez rozmówcę. Wówczas powinno się otrzymać powiadomienie w aplikacji GOmobile z danymi pracownika. Następnie trzeba poprosić o imię i nazwisko osoby dzwoniącej. Jeśli będą się zgadzały, należy zatwierdzić powiadomienie wprowadzając PIN ustawiony dla aplikacji GOmobile.

- Nie kontynuuj rozmowy, dopóki nie otrzymasz takiego potwierdzenia - zaapelował bank.

Mozaiki na dworcu Warszawa Śródmieście - zobacz zdjęcia: