- Oszuści dzwonią do klientów i podszywają się pod pracowników banku. Mogą twierdzić, że ktoś wziął pożyczkę na Twoje dane lub zrobił przelew. Jeśli podasz im dane logowania, kod BLIK lub kod z narzędzia autoryzacyjnego albo zainstalujesz na ich polecenie podejrzane oprogramowanie - stracisz pieniądze - przestrzega PKO BP.
PKO BP ostrzega klientów
Na czym dokładnie polega oszustwo? Wyłudzacze dzwonią do ofiar i twierdzą, że są pracownikami banku. Przekonują, że ze względów bezpieczeństwa potrzebują konkretnych informacji oraz haseł. Jak przekazali przedstawiciele PKO BP, oszuści proszą o "podanie poufnych danych do bankowości elektronicznej, w tym np. kodu BLIK" lub o "pobranie ze sklepu Google Play i zainstalowanie na telefonie, tablecie lub komputerze aplikacji do zdalnej weryfikacji, np. TeamViewer QuickSupport, AnyDesk".
Ostatecznie, poprzez podobne oszustwo telefoniczne lub SMS-owe, wyłudzacze zyskują dostęp do danych, które umożliwiają im wykradzenie pieniędzy z konta nieświadomej tego ofiary.
Czytaj również: Jakie studia wybrać, żeby dużo zarabiać? Sprawdźcie, jakie są najbardziej opłacalne kierunki studiów
Jak uchronić się przed kradzieżą pieniędzy?
Przedstawiciele PKO BP podali listę najważniejszych zasad bezpieczeństwa, z którą powinni zapoznać się klienci. Podajemy ją poniżej:
- "PKO Bank Polski nie wymaga instalacji na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej, dodatkowego oprogramowania, które miałoby podnosić poziom bezpieczeństwa wykonywanych operacji lub dostępu do serwisu;
- Pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie mu haseł dostępu do żadnego z serwisów (internetowego, mobilnego, telefonicznego);
- Pracownik banku nie prosi o wypłatę pieniędzy ani wpłatę ich na inne konto. W tym celu nie podawaj kodów BLIK obcym oraz nie korzystaj z ich kodów;
- Nie wyrażaj zgody na zainstalowanie na urządzeniu aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł;
- Nie wyłączaj producenckich mechanizmów bezpieczeństwa na Twoim urządzeniu;
- Nie wykonuj działań, o które prosi nieznany Ci nadawca w SMS-ie/wiadomości email, itp.: nie klikaj w linki, nie podawaj danych do logowania, kodów autoryzacyjnych, danych karty".
W podejrzanych sytuacjach warto każdorazowo kontaktować się z infolinią PKO BP pod numerami 800 302 302 lub +48 81 535 60 60. - Jeśli odbierzesz telefon od osoby podającej się za pracownika innej instytucji, np. KNF, Prokuratury, Policji czy BIK, skontaktuj się telefonicznie z instytucją na numer telefonu, który jest opublikowany na jej stronie internetowej - dodano.
Zobacz zdjęcia z otwarcia Kliniki Budzik dla dorosłych: