Wielki program inwestycyjny PKP - które dworce w woj. mazowieckim obejmie?
Jak wspomnieliśmy, nowy program ma objąć łącznie 183 inwestycje na 181 dworcach, z czego na realizację 106 inwestycji obejmujących modernizację, budowę, remont czy doposażenie zabezpieczone zostały środki finansowe w wysokości 1,4 mld zł netto. Kolejne 77 inwestycji dworcowych zostanie zrealizowanych, jeśli spółce uda się pozyskać dodatkowe fundusze. Program ruszy już w tym roku. "Na dworcach, które nie zostały ujęte w programie DPP, na bieżąco prowadzone są prace remontowe i inne, które pozwalają utrzymać odpowiedni standard obsługi pasażerów" - podkreśliły PKP w komunikacie.
Które dworce w woj. mazowieckim znalazły się wśród inwestycji w ramach programu Dworce Przyjazne Pasażerom? Na liście podstawowej są:
- Dworzec Centralny z robotami towarzyszącymi - prace przygotowawcze;
- Grodzisk Mazowiecki;
- Nowy Dwór Mazowiecki;
- Warka;
- Warszawa Centralna;
- Warszawa Ochota;
- Warszawa Powiśle;
- Warszawa Śródmieście;
- Warszawa Śródmieście WKD;
- Warszawa Wileńska;
- Warszawa Wschodnia;
- Warszawa Zachodnia.
Na liście dodatkowej są natomiast:
- Chynów;
- Dobieszyn;
- Garbatka-Letnisko;
- Gostynin;
- Kotuń;
- Sułkowice.
Co się zmieni? Cele nowego programu PKP
Jak podkreślili przedstawiciele PKP, głównym celem programu jest sprawna poprawa jakości obsługi na dworcach kolejowych przy optymalnym wykorzystaniu dostępnych funduszy. "Pracując nad nowym programem, PKP postanowiły oprzeć swoje plany na realnych założeniach, wynikach szczegółowych analiz wcześniejszych pomysłów i racjonalnym podejściu do wydawania środków, w myśl zasady, że zainwestowany pieniądz ma podążać za pasażerem. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych programów, chodzi przede wszystkim o tworzenie funkcjonalnych, dostępnych dla wszystkich (w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania) dworców, stosując proekologiczne rozwiązania i wykorzystując ich potencjał jako centrów przesiadkowych integrujących różne rodzaje transportu zbiorowego i indywidualnego. Stąd tak istotna jest budowa parkingów, wiat rowerowych czy nowa aranżacja placów przydworcowych oraz partycypowanie w podobnych projektach realizowanych przez inne podmioty, np. samorządy" - przekazano.
Spółka chce również, aby budynki dworców były dobrze zagospodarowane, stąd współpraca z przedsiębiorcami oraz wspomnianymi samorządami. PKP nie zamierza skupiać się jedynie na największych ośrodkach, dlatego też ok. 60 proc. nakładów zostanie przeznaczonych na dworce w miejscowościach poniżej 50 tys. mieszkańców.
W komunikacie zaznaczono, że nim powstała ostateczna lista, spółka przeprowadziła analizę ponad 400 lokalizacji. "Ujęcie dworca w programie DPP i nadanie inwestycji z nim związanej określonego priorytetu wynika z liczby punktów uzyskanych w rankingu. Głównym czynnikiem decydującym o zakwalifikowaniu (bądź nie) danego dworca do programu jest średnia liczba podróżnych korzystających z danej stacji. Innymi aspektami branymi pod uwagę są: przesiadkowy charakter dworca, postoje nie tylko pociągów regionalnych i podmiejskich, ale też dalekobieżnych, potrzeba ochrony dworca jako zabytku, możliwości zagospodarowania po modernizacji, czynniki demograficzne, jak liczba ludności w danej miejscowości czy liczba osób, dla których dana stacja jest najbliższą" - wyjaśniono.
Jak wspomnieliśmy, w ramach programu przewidziano nie tylko całościowe przebudowy lub budowę nowych dworców, ale również modernizacje i remonty o mniejszym zakresie. Dla sprawnej realizacji przedsięwzięcie podzielono na cztery komponenty: inwestycyjny (dworce wymagające kompleksowej przebudowy lub budowa nowych, a także inwestycje na niektórych większych dworcach), efektywnościowy (utrzymanie wysokiej jakości obsługi na dworcach, z których korzysta największa liczba pasażerów), remontowy (prace, które w istotny sposób wpłyną na wygląd dworców i komfort pasażerów), turystyczny (unowocześnienie dworców mających duże znaczenie w obsłudze ruchu turystycznego). "W ramach prac nad programem weryfikowane są także możliwości odbudowy schronów na dworcach" - dodały PKP.
PKP zapowiada bliską współpracę z samorządami
Warto zaznaczyć, że we wrześniowym komunikacie spółka wspomniała również o pracach nad kolejnym przedsięwzięciem, którego głównym założeniem jest jeszcze bliższa współpraca z lokalnymi samorządami nad unowocześnieniem kolejnych dworców w mniejszych miejscowościach niezależnie od obiektów ujętych na liście opisanego wyżej programu. PKP przeznaczyły na ten cel do 100 mln zł ze środków planowanych na finansowanie inwestycji dworcowych.
"Model współpracy zakłada, że zdecydowaną większość kosztów przebudowy lub remontu dworca poniesie spółka PKP, a po zakończeniu inwestycji takim budynkiem będzie zarządzał bezpośrednio samorząd lub PKP, przy założeniu zawarcia gminą, powiatem czy województwem długoletniej umowy. [...] PKP planują skierować założenia programu do uzgodnień m.in. z organizacjami zrzeszającymi samorządy w celu zapewnienia optymalnych warunków współpracy, wzajemnego zrozumienia potrzeb i zachowania zasady partnerstwa. Szczegóły programu Dworce dla Samorządów - założenia, zasady udziału czy wzory umów - będą opublikowane w najbliższym czasie" - poinformowano.

i
Nowe stacje metra na Bemowie w budowie (wrzesień 2025) - zobacz zdjęcia:

