Trolejbusy w Warszawie
31 sierpnia 1995 roku na ulice stolicy po raz ostatni wyjechał trolejbus. To wówczas zakończyła się trwająca łącznie przez kilkadziesiąt lat historia tego środka transportu publicznego na warszawskich drogach.
Jej początki sięgają czasów tuż po II wojnie światowej, a mianowicie roku 1946 r., kiedy to uruchomiono pierwsze linie, w oparciu o tabor i infrastrukturę przekazaną odbudowującej się Warszawie przez Związek Radziecki. Mniej więcej do połowy lat 60. sieć warszawskich trolejbusów była systematycznie rozwijana, a pojazdy kursowały m.in. w Śródmieściu (Trębacka-Plac Unii Lubelskiej, Trębacka-Łazienkowska, Dworzec Gdański-Plac Unii Lubelskiej), ale też na Ochocie i Mokotowie (Plac Zawiszy-Chełmska, Łazienkowska-Kazimierzowska).
Poza radzieckim taborem po ulicach miasta jeździły również m.in. trolejbusy pochodzące z NRD, Czechosłowacji, a nawet z Francji.
Przełomem był wzrastający trend na komunikację spalinową i autobusy, który finalnie wyparł popularne „trajlusie” z warszawskich ulic w 1973 roku.
Wielki powrót trolejbusów i rychły koniec
Już jednak kilka lat później nastąpiła kolejna zmiana i władze zaczęły znowu przychylniej patrzyć na komunikację trolejbusową (co było między innymi zasługą ogólnoświatowego kryzysu paliwowego) - wówczas rozpoczęto prace nad zupełnie nową linią trolejbusów, która miała połączyć ówczesny Dworzec Południowy (dzisiejsze Metro Wilanowska) na Mokotowie z podwarszawskim Piasecznem. Linię te oficjalnie uruchomiono w 1983 roku i wówczas ta forma transportu zbiorowego znowu zagościła na warszawskich drogach.
Z czasem, poza radzieckim taborem, na trasie pojawiły się też polski Jelcz PR110E i PR110T, a także szwajcarski Saurer 4TIILM.
Jednak i tym razem jednak przygoda trolejbusów w Warszawie nie trwała zbyt długo. Z końcem sierpnia 1995 z uwagi na częste awarie będące pokłosiem niedofinansowania zadecydowano o zamknięciu jedynej, działającej linii oraz zajezdni trolejbusowej.
Co ciekawe, przez kilka ostatnich miesięcy swojego istnienia warszawskie trolejbusy współistniały w stołecznym systemie komunikacyjnym z metrem, którego pierwszy fragment oddano do użytku wiosną 1995 roku.
W 2000 roku ostatecznie rozebrano trakcję i sprzedano lub zezłomowano tabor, a ostatnie pozostałości trasy trolejbusowej do Piaseczna zostały usunięte z ulicy Puławskiej z końcem 2008 roku, wieńcząc tym samym - chyba już definitywnie - trolejbusową kartę historii komunikacyjnej Warszawy.
Trolejbusy w Polsce
Obecnie w Polsce komunikacja trolejbusowa działa tylko w Gdyni, Lublinie i Tychach. Trolejbus to pojazd kołowy o nadwoziu takim jak nadwozie autobusu, napędzany jednak silnikiem elektrycznym zasilanym z górnej sieci trakcyjnej za pomocą charakterystycznych odbieraków drążkowych. Te cechy czynią go czymś na kształt hybrydy autobusu i tramwaju.
Po raz pierwszy trolejbusy wyjechały na trasę w Niemczech w 1882 roku. W Polsce używane były po raz pierwszy w Poznaniu, jeszcze przed II wojną światową.
Trolejbusy w Warszawie. Zobacz archiwalne zdjęcia pojazdów na ulicach stolicy: