Nietypowa inwestycja PKP. 2 tys. zł za metr wykładziny
Portal rynek-kolejowy.pl zdradził, że umowę na wymianę wykładzin w 10 składach Pendolino podpisano 2 października. Jej finalizacja miała odbyć się bez przetargu, natomiast całkowity koszt położenia nowej wykładziny wyniósł ok. 682 tys. euro, co daje 3,8 mln zł.
Jeśli przeliczymy tę kwotę na długość 187-metrowych wagonów, koszt za jeden metr wyniesie ponad 2 tys. zł. Nie należy jednak zapomnieć, że za utrzymanie składów pociągów odpowiada producent. Niemniej w tym przypadku, do wymiany wykładzin dojdzie z powodów pozakontraktowych, związanych z plamami po jedzeniu i napojach oraz innych zabrudzeń lub aktów wandalizmu.
W 2024 r. minie już 10 lat, od kiedy na polskie tory wyjechało pierwsze 20 pociągów Pendolino. Zakup pojazdów oraz kontrakt na ich utrzymanie na 17 lat kosztował ponad 2,6 mld zł.
Jak przekazał nam Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP IC wymiana wykładzin wykonana w pojazdach serii ED250 Pendolino wynika z ich zużycia eksploatacyjnego oraz uszkodzeń kwalifikowanych jako wypadki i wandalizm. Są to między innymi plamy z jedzenia, napojów i inne zabrudzenia trudne, bądź niemożliwe do usunięcia, które pozostają poza kontraktowymi usługami utrzymania świadczonymi przez producenta.
"Wymiana będzie kosztowała 68 tys. 200 euro netto na każdym z dziesięciu pojazdów. Wymiana jednego metra kwadratowego wykładziny będzie kosztowała 217 euro netto. Cena uwzględnia demontaż starej wykładziny i niektórych elementów wyposażenia pojazdu, oczyszczenie powierzchni, materiały niezbędne do montaży, samą wykładzinę spełniającą rygorystyczne normy potwierdzone certyfikatem, a także okres 24-miesięcznej gwarancji" - przekazał rzecznik.
Zobacz poniżej zdjęcia z wystawy Pablo Picasso w Warszawie: