Powrót po 28 latach
3 kilometry torów nie brzmią imponująco, ale biorąc pod uwagę, że pociągi na tej trasie nie kursowały od 28 lat - jest to ogromna zmiana. Do tego, jak zapewniają kolejarze, cała infrastruktura jaka będzie tym torom towarzyszyć, będzie na jak najwyższym poziomie. - Na stacji Zegrze Południowe przewidziano ławki, wiaty oraz funkcjonalne oświetlenie. Dobrą orientację zapewnią tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Cała stacja będzie dostępna dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, między innymi będą linie naprowadzające, które ułatwią dojście osobom niewidomym i niedowidzącym - mówi Karol Jakubowski z PKP PLK. Na linii kolejowej powstanie też dodatkowy przystanek - Wieliszew Centrum. Będzie się znajdował w rejonie skrzyżowania linii kolejowej z ulicą Modlińską (DW 631). On także będzie przygotowany na pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się. Na miejscu pojawi się też sygnalizacja oraz rogatki.
Prace już ruszyły i są prowadzone dwutorowo. - Obecnie na stacji Zegrze Południowe budowane są dwa perony, są już fundamenty dla nowych konstrukcji. Od strony Wieliszewa wykonawca przygotowuje teren dla nowego toru. Następnie układane będą podkłady oraz szyny i montowane będą słupy sieci trakcyjnej - opisuje Karol Jakubowski. Prace oprócz budowy torów mają objąć też budowę nowych rozjazdów.
Na odcinku od Wieliszewa do Zegrza Południowego pociągi będą jeździć z prędkością 80km/h. Pokonanie tych nieco ponad 3 km zajmie im 4 minuty.
Na nowym połączeniu zyskają nie tylko mieszkańcy okolicznych miejscowości, ale także samej Warszawy. - Inwestycja zwiększy atrakcyjność całego regionu. PLK zapewni wygodniejszy dojazd mieszkańcom gmin położonych wzdłuż linii kolejowej do Warszawy, a także mieszkańcom stolicy nad Jezioro Zegrzyńskie - dodaje Jakubowski.
Nowe tory? Warszawa czeka
Inwestycja jest też ważna z perspektywy komunikacji miejskiej, a dokładnie tej aglomeracyjnej. W tej chwili do Zegrza jadą dwie linie autobusowe - 705 i 735, jednak urzędnicy przyznają, że nie jest to rozwiązanie idealne.
- Latem, w dni weekendowe wydłużamy trasę SKM do Radzymina. Wtedy pociąg przejeżdża przez Nieporęt. Rekomendujemy to połączenie, połączenie kolejowe. Ponieważ w ciepłe letnie weekendy dojazd nad Zalew Zegrzyński drogami jest utrudniony, nasze autobusy utykają w korkach - mówi Tomasz Kunert z Zarządu Transportu Miejskiego. - W przyszłości planujemy wykorzystać budowany obecnie odcinek torów do Zegrza i tam również skierować pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej.
Budowa torów wraz z całą przyległą infrastrukturą i przystankami ma kosztować 45 milionów złotych. Zakończenie prac zaplanowano na IV kwartał tego roku.
Masz dla nas ciekawy temat lub jesteś świadkiem wyjątkowego zdarzenia? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i newsy z Waszej okolicy!