Komenda Stołeczna Policji przypomina, aby zachować czujność. Telefoniczni oszuści nieustannie żerują na ufności i strachu osób, od których chcą wyłudzić pieniądze. Funkcjonariusze podkreślają, żeby nigdy nie podawać przez telefon swoich danych.
Jakie metody stosują oszuści?
Jak podaje KSP, przestępcy regularnie dzwonią do ofiar i podają się za policjantów, pracowników banków lub krewnych. Oszuści przedstawiają historie fikcyjne i dramatyczne, a ich celem jest zawsze wyłudzenie gotówki i przedmiotów wartościowych. Podają się za urzędników i informują np. o tajnych operacjach przeciwko hakerom. Za wszelką cenę chcą przekonać rozmówców, że ich oszczędności są zagrożone.
Innym razem oszust może zadzwonić, podając się za syna, wnuczka lub znajomego, który nagle znalazł się w kryzysowej sytuacji i pilnie potrzebuje pożyczki. Zaznacza przy tym, że nie może osobiście odebrać pieniędzy, więc wysyła do naszego mieszkania kolegę. Zdarza się, iż przestępca od razu poleca pozostawić gotówkę we wskazanym miejscu, np. w śmietniku, pod samochodem, a nawet na ogrodzeniu.
Zachowaj czujność i reaguj
Przestępcy stale zmieniają metody, aby wyłudzić pieniądze. Ofiarami oszustów stają się nie tylko seniorzy, ale także osoby w średnim wieku. Należy pamiętać, że każdy może przez telefon podszywać się pod funkcjonariusza policji, pracownika banku lub krewnego. Nie podawaj nieznajomym danych osobowych, danych dostępu do konta bankowego, gotówki ani kosztowności. Wszelkie próby oszustwa należy jak najszybciej zgłosić na policję.