Pierwsze stacje II linii metra zostały oddane do użytku w 2015 roku. Od momentu otwarcia drugiej linii metra nie minęło 10 lat, a już pojawiły się uszkodzenia posadzek na peronach.
Co się dzieje na peronach drugiej linii metra. Komentarz rzeczniczki Metra Warszawskiego
Na podłodze, szczególnie w okolicy schodów, ławek czy wind, pojawiają się spore wykruszenia. Są niebezpieczne, bo mogą skutkować potknięciem się podróżnych. Największe uszkodzenia można zaobserwować na peronach: Centrum Nauki Kopernik, Rondo Daszyńskiego, Świętokrzyska i Nowy Świat Uniwersytet. W tej sprawie zapytaliśmy się rzeczniczki prasowej Metra Warszawskiego Anny Bartoń. - Na 3 stacjach linii M2 w kilku miejscach prowadzone są prace naprawcze uszkodzonych płyt posadzkowych znajdujących się między innymi w przedsionkach wind, przy zejściu ze schodów i w rejonie ławek. Prace naprawcze są kilkuetapowe, gdyż niezbędny jest czas na utwardzenie warstw kleju lub żywicy - wyjaśniła rzeczniczka.
Serwis transportpubliczny.pl przytacza stanowisko Metra Warszawskiego wobec widocznych wykruszeń. Według Metra Warszawskiego, uszkodzenia nie wynikają z wadliwych materiałów, z których została wykonana podłoga w metrze. – Wszystkie materiały użyte do budowy stacji metra, w tym również posadzki na peronie, posiadają stosowne certyfikaty i dopuszczenia do stosowania w budownictwie. Stacje metra zostały wykonane zgodnie z decyzją pozwolenia na budowę, zatwierdzonym projektem budowlanym. Materiał zgodnie z dokumentacją przedłożoną przez wykonawcę spełnia wymogi stawiane tego typu wyrobom – przekonuje Anna Bartoń, rzeczniczka prasowa Metra.
Metro M2. Prace remontowe
– Z uwagi na występujące różnorodne przewarstwienia kamienia miejscowe wykruszenie posadzki nastąpiło na skutek mechaniczny i chemiczny w wyniku reakcji chemicznej z solami chlorków wapnia, dwutlenku siarki oraz tlenków azotu. Wszystkie te związki wnoszone są na obuwiu na powierzchnię posadzki w okresie zimowym – wyjaśnia nam rzeczniczka Anna Bartoń.
Naprawy posadzek są wykonywane stopniowo, wciąż wiele uszkodzeń pozostaje nienaruszona. – Ubytki przed wypełnieniem są oczyszczone z luźnych elementów oraz odtłuszczane właściwym preparatem, a następnie zagruntowane odpowiednim gruntem. Na tak przygotowanym podłożu następuje wypełnienie ubytków przygotowaną masą na bazie żywic poliestrowych i klejów wieloskładnikowych. W końcowym etapie miejsce naprawy jest szlifowane. Takie sposób naprawy powoduje, że miejsce to w efekcie końcowym jest zbliżone do stanu sprzed naprawy. Prace naprawcze prowadzone są sukcesywnie i odbywają się w godzinach nocnych po zakończeniu jazdy pociągów metra (godz. 1:00-3:30) – przekazała naszej redakcji rzeczniczka Metra.
Zobaczcie zdjęć uszkodzeń: