Spis treści
- Budowa drugiej linii metra. Kończy się drążenie tuneli metra. Jaki jest postęp prac?
- Kiedy powstaną nowe stacje metra na linii M2?
- Ile osób korzysta z linii metra M2?
Budowa drugiej linii metra. Kończy się drążenie tuneli metra. Jaki jest postęp prac?
W środę, 19 marca odbyła się konferencja prasowa dotycząca postępu prac w budowie linii metra M2 na Bemowie. Spotkanie odbyło się na terenie powstającej stacji Lazurowa. Obecnie jedna z tarcz TBM przebija się do istniejącej stacji metra Bemowo, dzięki czemu nowe trzy stacje uzyskają bezpośrednie połączenie z pozostałymi. Reporter Radia Eska Tomasz Ślęzak rozmawiał z prezesem Metra Warszawskiego Jerzym Lejkiem o postępach prac.
Czytaj również: Stacja metra z peronem widmo będzie rozbudowana. Znalazły się miliony na inwestycję
- Z tym przedsięwzięciem mierzą się dwie tarcze. Pierwsza tarcza Anna, która kilka dni temu ruszyła, powinna zakończyć prace w okolicach Wielkanocy. Druga tarcza Krystyna po uruchomieniu w kwietniu powinna zakończyć prace w maju, czyli w drugiej połowie maja będziemy mogli powiedzieć, że prace tunelowe zostały zakończone - powiedział Lejk.
Choć pozostało zaledwie po pół kilometra do wydrążenia, budowniczowie zastosowali bardzo ostrożne tempo. - Tempo pracy tarcz wynosi obecnie 1 metr na dobę. Dla porównania pierwszy odcinek od stacji Chrzanów do stacji Karolin to postęp ponad 40 m na dobę - zauważył prezes metra. Skąd wynika zatem to powolne drążenie? - Mamy do czynienia ze zmianami w strukturze gruntu (...). Były tu wcześniej układane różnego rodzaju przewody: rury, woda, prąd, gaz, kanalizacja, różnego rodzaju przekopy (...). Grunt utracił swoje pierwotne właściwości, dlatego trzeba z nim postępować ostrożnie - wyjaśnił Jerzy Lejk.
Kiedy powstaną nowe stacje metra na linii M2?
W konferencji prasowej udział wziął prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, który zapowiadał, że drążenie tuneli jest już na ostatniej prostej. - Po zakończeniu prac – mam nadzieję, że już w 2026 roku czyli tak jak obiecywaliśmy – mieszkańcy Bemowa, Chrzanowa, Karolina i okolic ulicy Lazurowej będą mieli trzy nowe stacje metra. I znacznie szybciej, bo w niecałe 20 minut, będą mogli dostać się do centrum Warszawy - powiedział prezydent stolicy. Również prezes warszawskiego metra w rozmowie z Radiem Eska przewiduje, że nowe stacje powinny zostać otwarte w drugiej połowie 2026 roku.
Czytaj również: Trwa budowa kolejnych stacji metra M2. Na jakim etapie są prace?
Obecnie trwa murowanie pomieszczeń użytkowych w częściach technicznych na terenie stacji Chrzanów. Już pojawiły się tam schody, którymi w przyszłości pasażerowie dostaną się na antresolę przystanku. Pomału kończą się też prace na Stacji Techniczno-Postojowej Mory. Teraz trwa wykończenie stojących już budynków na jej terenie. Układane są także tory, po których pociągi wjadą i wyjadą z STP Mory. Jak powiedziała rzeczniczka Metra Warszawskiego Anna Bartoń, kolejny etap prac na drugiej linii metra spowoduje przejście do innego rodzaju robót. - Zwolni nam się front robót związany z wykonaniem systemów całoliniowych, czyli z układaniem zasilania, torowisk czy systemów kierowania ruchem - wyliczała Anna Bartoń.
Ile osób korzysta z linii metra M2?
Prezydent Rafał Trzaskowski na konferencji prasowej mówił także o innych inwestycjach w metro. - Projektujemy trzecią linię metra, ale rozpoczęły się również prace koncepcyjne na linią M4. Wszystko po to oczywiście, żeby zrealizować wielkie marzenie wszystkich warszawianek i warszawiaków, żeby w 2050 roku mieć pięć linii metra i pełen system komunikacji miejskiej - zapewniał prezydent stolicy.
Wiadomo również, ile osób jeździ linią metra M2. - Już dziś z drugiej linii metra korzystają setki tysięcy pasażerów. We wtorek, 18 marca, było to dokładnie 280 tys. osób. Kiedy wybudowane zostaną trzy nowe stacje na M2, liczba pasażerów jeszcze wzrośnie, a mieszkańcy Bemowa otrzymają bardzo wygodny, bezpieczny i szybki środek transportu – powiedział Jerzy Lejk na konferencji prasowej.
Współpraca: Tomasz Ślęzak, Radio Eska
Zobacz zdjęcia budowanej stacji Lazurowa od środka:
