Rok Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Nie wystawiono ani jednego mandatu

2025-07-09 13:01

Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w centrum Warszawy budziło przed rokiem wielkie emocje. Wiele osób krytykowało to pionierskie w skali kraju rozwiązanie, inni zaś cieszyli się, że wpłynie ono na poprawę powietrza w stolicy. Co mówią o tym projekcie statystyki w rok po inauguracji strefy? Do liczb dotarł portal muratorplus.

  • Rok po wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu (SCT) w Warszawie, pomimo początkowych obaw, nie wystawiono ani jednego mandatu.
  • Straż Miejska skupiła się na działaniach edukacyjnych, a jedynie niewielki odsetek pojazdów nie spełniał norm, co świadczy o łagodnym przebiegu wdrożenia.
  • Wprowadzanie SCT jest etapowe, a zasady będą zaostrzane do 2032 roku.
  • Dowiedz się, jakie wyjątki obowiązują w SCT i czy musisz mieć specjalną naklejkę?

Rok SCT w Warszawie. Jakie są efekty?

1 lipca 2025 roku minął dokładnie rok, odkąd zaczęła obowiązywać Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Był to kontrowersyjny krok, który budził obawy wielu kierowców. Jak się jednak okazuje, wdrożenie przepisów przebiegło łagodniej, niż się spodziewano. Z podsumowania przygotowanego przez Clean Cities Campaign we współpracy ze stołeczną strażą miejską wynika, że przez pierwsze 12 miesięcy funkcjonowania SCT nie wystawiono ani jednego mandatu za nieuprawniony wjazd. Wyniki te cytuje w swojej analizie portal muratorplus.pl

Nie oznacza to jednak pełnej zgodności stołecznych kierowców z przepisami. Strażnicy miejscy skupili się na działaniach edukacyjnych i prewencyjnych, udzielając setek pouczeń kierowcom łamiącym zasady. Jak podano w raporcie, tylko 1 na 170 pojazdów wjeżdżających do strefy nie spełniał obowiązujących norm, co stanowi bardzo niski odsetek (poniżej 0,6%). Należy jednak wziąć pod uwagę, że warszawska Straż Miejska dysponowała na początku tylko 4 kamerami do weryfikacji pojazdów, więc część naruszeń mogła zostać przeoczona.

SCT Warszawa: Kogo dotyczą ograniczenia? Poznaj zasady i wyjątki

Warszawska strefa jest wdrażana etapami, a ograniczenia będą zaostrzane co dwa lata aż do 2032 roku. Obecnie SCT Warszawa obejmuje całe Śródmieście oraz fragmenty przylegających do niego dzielnic, co stanowi łącznie 7% powierzchni miasta. Poniżej przedstawiamy harmonogram wprowadzania kolejnych ograniczeń:

  • Od 1 lipca 2024 r. – zakaz dotyczy aut benzynowych starszych niż 27 lat (niespełniających normy Euro 2) i Diesli starszych niż 18 lat (niespełniających normy Euro 4). Ograniczenia objęły zaledwie 2% ogółu pojazdów.
  • Od 2026 r. – ograniczenia obejmą 9% pojazdów.
  • Od 2028 r. – ograniczenia obejmą 16% pojazdów.
  • Od 2030 r. – ograniczenia obejmą 23% pojazdów,
  • Od 2032 r. – do strefy nie wjedzie już 27% najstarszych samochodów.

Warto pamiętać o istotnych wyłączeniach. Przez pierwsze 3,5 roku (do końca 2027 r.) z zasad SCT zwolnieni są mieszkańcy Warszawy, którzy rozliczają tu podatki. Zakaz nie dotyczy również osób, które ukończyły 70. rok życia (nawet jako pasażerowie). Dodatkowo każdy kierowca ma prawo cztery razy w roku wjechać do SCT pojazdem niespełniającym norm bez ponoszenia kary (w nagłych przypadkach). Takiego wjazdu nie trzeba nigdzie zgłaszać.

Na razie kierowcy nie muszą posiadać specjalnej naklejki na szybę. Kontrole odbywają się na podstawie danych w centralnej ewidencji pojazdów. Za złamanie przepisów Kodeks wykroczeń przewiduje mandat w wysokości 500 zł. Według szacunków ratusza, wprowadzenie SCT ma przynieść spadek emisji tlenków azotu o 11% i pyłów zawieszonych o 20%.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie:

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Nie każdy wjedzie do centrum miasta
Człowiek z Bliska
11.01.24 Smog, strefa czystego transportu 1-U.Stefanowicz