Spis treści
- Remont linii średnicowej
- Rondo de Gaulle’a zniknie z Warszawy. Co z palmą?
- Aleje Jerozolimskie węższe i bardziej zielone
Remont linii średnicowej
Wielkimi krokami zbliża się modernizacja linii średnicowej w Warszawie, w czasie której przebudowanych zostanie około 50 km torów, ponad 30 obiektów inżynieryjnych, w tym dwa mosty przez Wisłę i dwa tunele średnicowe. Metamorfozę przejdą również przystanki Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota, stacje Warszawa Wschodnia i Warszawa Centralna. Powstaną również nowe stacje: Warszawa Solec i Warszawa Nowy Świat.
Plan PKP PLK zakłada, że remont kolejowej średnicy będzie odbywał się w latach 2025-2030. Obecnie w ramach tej inwestycji trwa już przebudowa Warszawy Zachodniej. Modernizacja linii średnicowej będzie ogromnym przedsięwzięciem wymagającym rozkopania całego centrum Warszawy. Po zakończeniu tej przebudowy na stałe zlikwidowane zostanie m.in. rondo de Gaulle’a.
Rondo de Gaulle’a zniknie z Warszawy. Co z palmą?
Słynne rondo ma zmienić się w zwyczajne skrzyżowanie. To jednak nie koniec zmian - w przyszłości pod tym miejscem ma powstać nowy przystanek PKP Warszawa Nowy Świat. Ma on poprawić połączenie do ścisłego centrum Warszawy. Na ten moment nie jest jeszcze znany dokładny wygląd podziemnej stacji zaplanowanej w miejscu, gdzie jeszcze znajduje się słynna palma Joanny Rajkowskiej. Jeszcze, gdyż zmienić ma się także lokalizacja tej instalacji. Wiadomo, że ma ona zostać przesunięta. Pozostanie w tej samej okolicy, czyli w rejonie skrzyżowania Al. Jerozolimskich z Nowym Światem.
Aleje Jerozolimskie węższe i bardziej zielone
W tej okolicy można spodziewać się też innych zmian. Kolejna stacja zostanie zbudowana na Solcu, nieopodal Wybrzeża Kościuszkowskiego. Przystanek wraz z tym pod obecnym rondem de Gaulle’a mają zastąpić Warszawę Powiśle. Po 2030 roku inne będą także same Aleje Jerozolimskie. Głowna ulica stolicy zostanie zwężona, większy nacisk ma zostać położony na zieleń, transport publiczny, ścieżki rowerowe i chodniki. Zlikwidowane zostanie także rondo Dmowskiego.
"Opracowanie nowego wyglądu głównej arterii stolicy i jej przebudowa to ważny element Nowego Centrum Warszawy. Chcemy aby po zakończeniu inwestycji kolejowej Aleje Jerozolimskie zmieniły się wreszcie w przyjazną, wygodną i piękną przestrzeń publiczną, by przeskoczyły z PRL-u w XXI wiek" - zapowiadał w 2021 roku prezydent Rafał Trzaskowski.
Ulica Marszałkowska kiedyś i dziś - zobacz zdjęcia: