Ronda dla rowerzystów. Jak powinniśmy przez nie przejechać?
Zasady są banalnie proste. Na rondzie dla rowerzystów panują dokładnie te same reguły, co na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym, na których poruszają się samochody. Musimy pamiętać o tym, że na takim skrzyżowaniu panuje ruch prawostronny, a naszym obowiązkiem jest poruszanie się jak najbliżej prawej krawędzi. Kiedy natomiast chcemy z niego zjechać, taki manewr musimy zasygnalizować prawą ręką.
Poza tym każdy z rowerzystów jest zobowiązany do przestrzegania znaków. Znak C-12 informuje nas o wjeździe na rondo, natomiast umieszczony nad nim pionowy żółty trójkąt A-7 informuje o zasadzie pierwszeństwa. W takim przypadku naszym obowiązkiem jest przepuszczenie osoby, która już znajduje się na tym skrzyżowaniu.
Nowe rondo rowerowe w Warszawie. Powstało w Wilanowie
Rondo rowerowe powstało w miasteczku Wilanów w Warszawie. Jego budowa związana była z gruntowną przebudową skrzyżowania na ul. Przyczółkowej. To nie pierwsze takie rozwiązanie w stolicy. Pierwsze było rondo rowerowe na Polu Mokotowskim, którego patronem w 2020 roku został komik Benny Hill.
Przebudowa skrzyżowania w tej części Warszawy kosztowała łącznie blisko 28 milionów złotych. Poza powstaniem ronda dla rowerów, finalnie udało się rozszerzyć jezdnię od strony ul. Vogla z jednego pasa do trzech. Identyczne rozwiązanie spotkało ul. Branickiego. Z kolei jezdnię ul. Przyczółkowej rozszerzono do pięciu pasów w stronę centrum miasta.
Zobacz poniżej zdjęcia zabytkowego bruku na ul. Kruczej w Warszawie: