metro

i

Autor: ZTM Warszawa

Z Warszawy

Ruszyły prace w warszawskim metrze. Nowość ucieszy wielu pasażerów

W warszawskim metrze pojawiają się nowe oznakowana dotykowe dla osób niewidomych i niedowidzących. Doskonale znane pasażerom prowadnice z metalowych listew są wymieniane na kamienne płyty. To dobra wiadomość szczególnie na okres jesienno-zimowy, gdy spieszącym się na pociąg mieszkańcom miasta zdarzało się poślizgnąć i boleśnie potłuc przez dotychczasowe, przestarzałe rozwiązanie.

Nowość na stacjach metra w Warszawie

Na stare, metalowe listwy w przejściach podziemnych metra otwarcie skarżyło się wielu mieszkańców Warszawy. Pasażerowie ślizgali się i potykali, co mogło zakończyć się bolesnym upadkiem. Teraz problem ma wreszcie zniknąć - zamiast przestarzałego rozwiązania Zarząd Transportu Miejskiego postawił na ścieżki dotykowe z ryflowanych płyt granitowych kamiennych.

- Oznaczenia w postaci metalowych listew, ale też i metalowych guzków, które wyznaczają pola uwagi, są zamontowane w pierwszej linii metra i na odcinku centralnym drugiej linii metra. Te budowle powstawały, kiedy nie było jeszcze przepisów określających, że tego typu wyposażenie powinno być. One weszły w życie już po wybudowaniu pierwszej linii metra i odcinka centralnego drugiej linii, stąd domontowanie do istniejących już budowli. Na stacjach budowanych później są już wmontowane płyty kamienne bądź z prefabrykatów, już z tymi listwami i polami uwagi zrobionymi nie z metalowych listew - powiedział w rozmowie z reporterem Radia ESKA Tomasz Kunert z ZTM.

Jak dodał, przez lata użytkowania dawnego rozwiązania "ujawniły się pewne niedoskonałości". - Ono się zużywa, listwy się uszkadzają dosyć łatwo - zaznaczył, podkreślając jednocześnie, że z tego względu oraz z uwagi na bezpieczeństwo pasażerów podjęto decyzję o sukcesyjnej wymianie oznaczeń.

Roboty rozpoczęły się od antresoli i przejść podziemnych na pięciu stacjach - Pole Mokotowskie (uzupełnienie), Politechnika, Ratusz Arsenał, Służew, Plac Wilsona. "Prace obejmą wymianę ścieżek dotykowych (ścieżek prowadzących), pól uwagi (zmiana kierunku przebiegu ścieżek dotykowych), pasów ostrzegawczych (przed schodami). Kto jest ciekawy, jak te nowe listwy wyglądają, niech wybierze się na stację Pole Mokotowskie, tam już takie zamontowaliśmy przy okazji budowy trzech nowych wind na głowicy północnej. Rozpoczął się także montaż nowych płyt po południowej stronie stacji. Wykonawca już wcześniej przygotował miejsce na płyty; prace prowadzone są bez ograniczania kursowania pociągów metra" - przekazał w połowie września stołeczny ZTM.

W sumie wymienionych będzie ok. 1100 metrów ścieżek, ok. 225 sztuk pól uwagi i 195 metrów pasów ostrzegawczych. Prace zakończą się w połowie grudnia i będą kosztowały ok. 1,3 mln złotych. Decyzję o ich przeprowadzeniu chwalą obecnie m.in. aktywiści z Miasto Jest Nasze. - Myślę, że wielu mieszkańców postulowało o to, bo rzeczywiście na stacji metra dochodziło do wielu wypadków. Na pewno było to (wymiana - red.) odpowiedzią na wiele, wiele skarg mieszkańców - powiedziała Melania Łuczak ze stowarzyszenia.

W kolejnych latach ZTM chce sukcesywnie prowadzić tego rodzaju prace na kolejnych stacjach warszawskiego metra.

Współpraca: Piotr Durys

Królewski Ogród Światła w Wilanowie - tak wyglądała edycja 2022/2023 - zobacz zdjęcia:

Nowa Skra w Warszawie